tisdag 25 december 2007

julismete i masriket

redan på tordagen den 20-e åkte både jag och jonas mot ludvika för julfirande och fiske. helt omedvetna om varandra lämnade vi hägersten ungefär samtidigt. detta framkom när jag ringde jonas och det visade sig att vi satt fast i samma bilkö, på var sin sida om fredhällstunneln. jonas körde via rotebro och jag smet in på e18 redan vid frösundavik. vi var lite nyfikna på vilken väg som skulle gå snabbast, och det gick nästan exakt på ett ut. vid avfarten mot kungsängen svängde det in en bekant grön fransos, mer känd som gäddtaxin, framför mig, och sedan hade vi sällskap hela vägen hem till masriket. och tur var väl det, för någon mil innan hummelsta började pundarpolon att gå risigt som fan. den tappade kraft och gick ojämt och hostade sig mer eller mindre fram. jag ringde jonas och vi stannade på första avfarten. jag har tidigare haft problem med tändningen och började mecka i den änden. jag bytte rotor och fördelarlock (extra i bilen - såklart!) och klantig som jag är villade jag bort vilken tändkabel som skulle sitta var. jag gissade att tändföljden var 1342, kollade att rotorn gick motsols och sen plockade jag ihop på chans. och det funkade:) vi rullade vidare men efter några kilometer återkom hostandet. med nöd och näppe nådde vi bensinmacken i hummelsta. med tändsystemet avfärdat återstod bränslefel. beckmörkt ute, 10 minusgrader och inga vettiga kläder, ett riktigt mardrömsscenario! dessbättre gjorde k-sprit och akutrengöring för spridarna underverk och efter det oplanerade stoppet kunde vi rulla vidare mot ludvika utan fler problem.

på fredagsmorgonen var vi uppe tidigt för att äntligen få genomföra årets första ismete! första passen på marnästjärn brukar oftast ge fantastiskt bra utdelning, mycket fiskkontakt och nästan alltid flera gäddor på fem plus. smhi bjöd på stjärnklart och dryga tio minusgrader. egentligen alldeles för kallt för att bedriva ett etiskt försvarbart catch'n'releasefiske, men det gick inte att stanna hemma efter att ha väntat på denna dag i flera månader! tyvärr infriades inte riktigt våra högt ställda förväntningar. visst hade vi ett ok fiske, 21 fäll och 11 gäddor om jag inte minns fel, men det är ett uselt fiskepass på slemtjärn. samtliga gäddor var små utom en, men den lyckades med bedriften att slita av jonas powerpro 0,28 mot iskanten. övriga missade fisk var kinkiga smågäddor som pillade på mörten med pincett... hur som helst, det var jävligt vackert med all rimfrost!

jonas på väg hemåt genom vinterlandskapet

efter fiskepasset begav jag mig till en närbelägen sjö som hyser ett ansenligt bestånd av grov gädda. den största som tagits i vår bekantskapskrets tyngde vågen till 15,2 kilogram... isen på sjön var oväntat tjock och alldeles glasklar! otroligt ovanligt och hur coolt som helst. det var ingen som helst tvekan om var lördagens fiske skulle bedrivas. framåt kvällen ringde peter. han var fiskesugen såklart, och när han fick höra om den fina isen var det ingen tvekan längre.

jonas, peter och jag möttes upp på isen morgonen efter. tolv minusgrader och om möjligt ännu frostigare än dagen innan. vi slog läger i en vik och började sätta ut våra spön i en djupbrant som brukar vara bra. jonas och jag med våra fem spön var, och rovfiske-peter dängde som vanligt ut tio. dessutom med diverse konstiga specialkonstruktioner, som till exempel riggningen med en stor uv-flasher och under den tre mörtar på var sin trekrok... jag och jonas var givetvis inte sena att döma ut den konstruktionen, men mot alla odds fick peter fäll på det spöt efter lunch. troligvis var det en snipa, för det blev inget av det hela. tidigare under dagen hade jag och peter fiskat ok, jag drog tre gäddor(2-3,5 kg) på tre försök och peter drog tre snipor och typ sju försök. sen har vi jonas, som under hela dagen endast hade en fäll... detta var dock en finare fisk, men den gick loss efter någon minuts fight. efteråt förbannade jonas sig själv för att han tagit fisken alldeles för lugnt. om det hade nåt mer saken att göra eller ej lär vi dock aldrig få veta, men hur man än ser på saken så var det bara början på eländet den dagen...


drillmaster in action

på kvällen ringde nämligen jonas granne och berättade att jonas vardagsrumsfönster var uppbrutet! jonas var alltså tvungen att ta med sig pappsen och flickvännen och köra tillbaka till stockholm mitt i natten istället för att förbereda sig för nästa dags fiske. så jävla ruttet! mycket riktigt, fönstret var uppbrutet och platt-teven var snodd. senare på kvällen backade även peter ur fisket, och jag fick gå ut på sjön själv.

under natten slog vädret om alldeles fruktansvärt. från tio minus till nollan på bara några timmar. inga drömförutsättningar för fiske direkt, och det blev inte heller någon bra dag. efter två timmars pelagfiske utan utdelning sänkte jag ner alla spön till botten. tio minuter senare hade jag haft två fiskkontakter, en misstänkt gös som jag missade och en oerhört fet gädda på ungefär fem kg som efter fighten spottade ut två tvåhektosmörtar under isen. jag gav upp vid lunch och gick hem.


fem kilo pike med en tvåans gama i mungipan

även dag fyra körde peter hårt på fiskevägran. han skulle envist mecka med sin båt istället, han är extremt tarv på laxfisket i vänern som är riktigt bra för tillfället. som räddande ängel dök pärra upp och var fiskesugen. så var i allafall två tredjedelar av det gamla team black master samlat för det traditionsenliga julaftonsfisket. spaggen hedin bangade såklart ur, men den här gången är han ursäktad eftersom han är mitt uppe i en flytt och har en gravid flickvän att tänka på.

vi testade ett ofiskat ställe som brukar kunna ge rätt bra med fisk. jag med mina fem spön och pär med fem spön lånade av jonas. jag satsade på fiske längs botten en bit ut, medans pärra körde hårt på pelagfiske nära land. båda metoderna visade sig gångbara, pär fick två gäddor och jag tre. inga sensationsfiskar direkt, men största vägde ca fyra kg.


mobilbild på fyran genom glasklar is

noterbart är att tövädret fortsatte och isen blev belagd med vatten under dagen. detta i kombination med hård vind ställde till lite problem för mig. jag fick fäll på ett av mina spön längst bort och precis samtidigt friskade vinden i som allra värst. det var näst intill omöjligt att förflytta sig och varken jag eller pärra hade en chans att hinna fram till spöt inom rimlig tid. när jag till sist hade hasat mig ända fram var fisken sedan länge borta.

det skulle bli ett fiske även dag fem. nu var peter tillbaka i matchen och vi möttes upp på samma ställe som jag hade fiskat av ensam ett par dagar tidigare. jag utnyttjade tre av mina gamla hål och placerade mörtarna på botten. peter spred ut sina spön ganska friskt och satte det mesta pelagiskt. en stund senare när det ljusnade kunde jag konstatera att det var bottenfisket som gällde. jag drog fyra gäddor på en halvtimma medans peter inte ens hade en fäll. största gäddan vägde sex kg och var riktigt krallig över ryggen. den såg bra mycket större ut i hålet, isen har ju sin förstoringseffekt, både jag och peter trodde absolut att det var en åtta plus.


sex kg krokodillo

två timmar senare, klockan elva, hade det inte hänt ett skit mer och vi plockade ihop. och nu ytterligare några timmar senare är jag tillbaka till sthlm. jag vetefan hur isen är här men efter fem dagars fiskande känner jag mig ganska mätt...

Inga kommentarer: