onsdag 12 mars 2008

FK BATONG... sa jag!

Åkte ner till sjön igen natten till i måndags. Det blev båtmeck från kl 3 för att allt skulle vara i ordning lagom till soluppgången.
Det började bra med att jag får på en kossa vid runt 9 blecket, den fighten varade i ca 15 minuter och upp kom en lax på 8.5kg.
Några timmar och några smålaxar senare suger det till ordentligt igen, den här gången är det Alles tur att ta upp kampen mot en av sjöns mästare. Med skräckblandad förtjusning och en spöföring bättre än en spansk matador lyckas vi bända upp bjässen i båten, den här gången stannar vågen på 9.5kg.
Svänger tillbaka till hamnen för att käka lite lunch. Där träffar vi stugvärden som gärna skulle köpa en lax av oss om den vägde ca 4kg. Vi lovar inget men ska självklart göra vårt bästa.
Trimmade in grejerna och styrde kosan mot Omberg. Det tog inte långa stunden innan det sög i på mitt spö igen. Drillade den rätt hårt då jag måste ha blivit lite fartblind av dagens tidigare laxar och fått för mig att det var ytterligare en undermåttet lax.
Laxen ombord. den drar ner vågen till 4kg prick så det blev till att plocka fram batongen igen.
Andra dagen resultat blev 2 smålaxar 1 röding och ett missat hugg.

Inga kommentarer: