lördag 19 juli 2008

Inga fjuttiga trehektosharrar här inte!

Jag, Jimmy och Folke åkte ut till Folkes stuga utanför Norrtälje för att dricka folköl, kolla på Odell och fiska ett par dagar. De har just skaffat stugan och hade inte ens lagt i båten, så vi hade ingen aning om vad som väntade oss.

Väl där visade det sig att båtplatsen låg längst in i en grund vik som flikade sig ut åt en massa olika håll. 21 grader varmt grumligt vatten med ett snittdjup på 2 meter talade för en enda sak - smågädda. Well, det är ju ändå ryck i spöt som räknas så vi tog oss en provtur. Ganska snart krokade Folke på en gäddkorv utan bröd på sin nyinköpta bananliknande strikepro. Okey, då fanns det i allafall liv. Vi fortsatte att utforska området och i ärlighetens namn fick vi mest sjögräs. Enorma mängder sjögräs...

Efter en stund fick dock Jimmy kontakt med fisk. Vi var såklart säkra på ytterligare en gädda extra small så förvåningen var stor när fisken visade sig vara en gös på dryga kilot - perfekt för stekpannan. Nåväl, en fisk är ingen fisk och smågås kanske är lite som smågädda, trivs överallt... Vi jobbade oss vidare och kom ut i en kanal med lite större djup. Det blåste satans vindar och eftersom fiske uteblev orkade vi inte kämpa så värst länge.

På vägen tillbaka högg det flera gäddor för både Jimmy och Folke i samma område som gåsen tog, så vi kryssade fram och tillbaka längs samma vasskant ett par gånger och det gav utdelning i form av fler gäddor. Dock inte för mig, jag fick inte ens ett hugg och jag blev ganska hårt hånad av de andra grabbarna. Det enda jag kunde komma upp med som svar var "jag låter er ta småfisken, jag väntar på den stora..." och möttes såklart med ett unisont skratt. Strax därefter nöp det dock i för "den mustaschprydde dvärgen" som Jimmy så fint döpt mig till. Jag tyckte att det mest var stumt i spöt och nämnde nåt om en gås, men grabbarna var säkra på sin sak - slö tvåkilosgädda. När fisken gick och stötte mot botten och enorma virvlar steg mot ytan blev jag mer och mer säker på min sak... och upp kom den här!


Femtusen gram gås från Norrtälje!

Inte illa, min andra femkilos på en vecka! Extremt oväntat med så fin fisk i den grunda sumpiga viken, mitt på dagen! Vi nötte vidare på kvällen utan vidare utdelning. Jag dryftade en teori om att fisken går ut på djupare och klarare vatten på kvällen, och möjligen blev den teorin bekräftad idag när vi tog tre gösar mellan ett och två kilo mitt på dagen. Jag fick ingen av dem men väl 12 gäddor som tröst... Och Mr Gryth, vi snackar flätlina och tafs...

Inga kommentarer: