tisdag 22 juli 2008

Norgeresan light 2008

I fredags gick fan tiden baklänges på jobbet. Blev inte bättre av att jag skulle frilägga lockigt hår i photoshop. Hursom, så småningom slog klockan 15 och jag kunde rusa till tåget mot Falun. Där väntade Erik och vi drog direkt mot Norge. Väl på plats släppte alla mina storstadssyndrom som stress-ticks och magvärk.


Efter en halvtimmes promenad dagen efter kom vi fram till vattnet. Ihop med flugspöt och till en början på med favoritflugan svartgul superpuppa. Inte ett skit på flera timmar trots åtskilliga flugbyten. Lätt besvikna sökte vi oss nedströms för att rädda lunchen. Där gick det bättre och ganska omgående hade jag landat en harr på 6hg som sparades till pannan. Likaså Erik fick ett gäng fina. Medelvikten verkade ha ökat från tidigare år, vilket bådade gott.
Plötsligt ringer Pär W och säger att han strax ansluter till oss. Vi möter upp honom och sätter oss för att förklara området över en harrsushimi med ärtsoppa till efterrätt.

Tur för oss att Pär kom upp så tidigt ändå för han satt med lösningen på det tröga flugfisket. Ner på botten. Djupt. Inget litet guldhuvud utan blyhagel av större sorten. Ganska snart kunde han landa några fina harrar och jag knöt på den tyngsta nymph jag hade. Knappt kastbart men resulterade på andra kastet i en harr på 7hg vilket skulle visa sig bli största på resan. Endast hotad av en harr Erik bara hann se ryggfenan på innan den gick loss. Möjligen var den större.

Nästa dag tillbringade vi i en mindre å 3 mil från campingen. Snabbt testades de bästa poolerna med flugspö då vi inte hade några kaffekvarnare att trängas med.

Dagen började ganska trögt men det lossnade då Erik beslöt sig för att köra upphängare på flugtafsen. Hans senaste flugalster "Dubbelmackan" visade också vägen. Det var alltså guldhuvuden och guld överlag som gällde denna dag.
Efter en lunch på köp-pytt spetsad med 2.5dl grädde, och en stunds till fiske åkte vi hemåt för att ladda inför ett kvällsfiske vid stora bron. Erik knöt upp flera Dubbelmackor medans ett par fina harrar tog smak i fiskröken. Det verkade kunna bli en bra kväll.
Tyvärr fick undertecknad en jävla skitkväll. Inte ett hugg och så trampade jag ner i ett hål framför en sten och slog i smalbenet. Bättre gick det för Erik och Pär som vadat ut mitt i och nästan över hela forsnacken. Med Dubbelmackan på tafsen drog de snabbt 3-4 harrar runt 4-5hg. Sen var det dött resten av kvällen. När det sen började regna drog vi hem och drack öl.

Sista dagen skulle läggas där vi började. 25 minuter i vindstilla väder med gassande sol avverkades bara för att mötas av full storm från sjön ner över nacken. Besvikna drog vi igång en glöd och langade på 15 grillkorvar att trösta oss med. Vi insåg snart att det inte skulle mojna på lång tid så vi packade ihop igen och gick tillbaka. Pär W beslöt sig för att dra hem och jag och Erik drog vidare till ån igen. Bra beslut då vi slapp bli fisklösa den dagen. De vanliga höljorna bjöd på några ok harrar samt att jag tappade en lite grövre på samma plats och sätt som Erik gjort dagen innan.

Känns bra att ha fått fiska igång sig lite inför långresan till Masi om 5 dagar. Nu återstår bara att åka in till stan och kitta upp med det sista.

Inga kommentarer: