måndag 15 september 2008

Trollingpremiär på Siljan

I Lördags körde jag det första riktiga trollingpasset med nya båten. Hade varit ute och testat konstruktionen i somras, men detta var första seriösa turen. Efter lite rundringning bland klubbkamrater och gamla Ludvikarävar föll valet av styrman på farsan, som aldrig förut provat trollingfiske med mast och pulkor. Han skötte sig bra bakom spakarna och var nöjd med turen, men överlät på mig att sköta allt fiskerelaterat i båten. Det blev 10 långa och händelsefattiga timmar på sjön. Jag är helt novis på Siljan och hade i första hand som mål att lära mig så mycket som möjligt om sjön, då den kan komma att bli mitt framtida hemmavatten. Fisken patrullerade mitt i sjön i älvfåran över 100 meters djup. I språngskiktet runt 20-30 meter visade ekolodet fisk längs hela fåran. På övriga ställen i sjön var det i det närmsta sterilt. Jag har ingen djuprigg på båten ännu och slet istället med päronblyn, gummisnoddar och kusamoparavaner för att nå ner. Lyckades överlista ett par gäddfemmor på 10 meters djup, men någon mytomspunnen Siljansöring blev det inte den här gången. Om ett par veckor tänkte jag återvända. Förhoppningen är att fisken ska röra sig uppåt i vattenskiktet när temperaturen faller.

Inga kommentarer: