tisdag 24 februari 2009

förejobbet-fiske

det finns inget bättre sätt att börja en arbetsdag än med ett fiskepass. jag lyckades försova mig lite imorse, men var i allafall ute på isen vid åtta. morgonsolen och snögubben välkomnade mig!



jag hade tänkt fiska en bit ut i en skärgårdsvik som jag vet hållet både havsörjan, gås och såklart pajk. tyvärr var det alldeles för jobbigt att pulsa i snön, så jag stannade halvvägs ut i viken och satte upp mina grejer längst en vasskant. efter en timmas stiltje började jag flytta runt lite grann. fiskade på djup mellan 1,5 och 6 meter utan resultat. när jag börjat misströsta rejält framåt kvart över tio fällde plötsligt ett spö, som jag dessutom råkade befinna mig bara några meter ifrån. trodde först att det var mörten, men linan löpte fint ut från spolen och bekräftade rovfisk i andra änden. mothugg, fast fisk!

upp kom den här fina lilla snipan

jag hade bestämt mig att plocka ihop vid elva, för att hinna till skolan lagom till lunchen som serveras vid halv tolv. när jag precis tänkte tanken att det var dags att plocka upp spöna uppfattade jag en liten liten pingla. spöet längst bort betedde sig oroligt och efter en stunds duttande fällde det. jag misstänkte att det var dags för dagens snipa nummer två, men där hade jag fel!

bajsnödig självutlösarbild

till min förvåning kom det upp en borst, ganska rejäl sådan. berkleys digitalvåg säger att den väger 0,89 kg. om nån undrar varför den har skäggtöm som en torsk kan jag meddela att det är en igel. det kändes som en bra avslutning och jag packade ihop. imorgon blir det ett nytt pass före jobbet, riktat gäddfiske lutar det åt. ikväll blir det panerad borst, folköl och champions league. bra skit!

Inga kommentarer: