måndag 30 mars 2009

after work

i lördags kväll smidde jag långtgående planer på ett liten eftermiddagsismete på söndagen efter hemkomsten från mörrum. kalle var på och jag såg fram emot det som fan. när det väl var söndag var dock kalle så bakis att han inte pallade, och jag lyckades inte hitta någon annan som ville följa med, så fisket blev inställt.

fiskesuget fanns dock kvar, så jag och jimmy körde ett extremt spontant pass idag efter jobbet. vi var på plats vid kvart över 6, lite sent, men nu när vi ställt om klockan har vi fått en timmas extra fiske, så det var helt okey.

redan innan vi fått ut alla grejer fällde ett av mina spön. det hade dragit ut en del lina och jag trodde på pike, så det fick bli ett resolut mothugg utan tjaffs. upp kom en tom krok utan något som helst motstånd. märkligt, man brukar alltid känna lite motstånd när kroken lossnar från mörten. ett av jimmys spön fällde samtidigt, men det var mörten själv som dragit av.

en stund senare får jag dubbelfäll, två spön drar av exakt samtidigt. läckert! snabbt mothugg på spö nummer ett gav samma resultat som första fällen, nämligen tom krok utan motstånd. frustrerande! fäll nummer två var orsakad av mörten.

sen fortsatte det att peta och kladda, jag hade ytterligare två rejäla fäll där mörten blev stulen, och det började kännas lite tröstlöst. men så fick jimmy ett fäll där fisken drog ut rejält med lina. fast fisk i mothugget, men den gick fast i botten och försvann. surt sa räven, men det gav mersmak och vi nötte vidare. en stund efter åtta fick även jag ett fäll där fisken rusade ordentligt. mothugg efter 20 fot gav en skaplig gös.


nattgås på 3,98 kg

vi fiskade en timma till, sen gav vi upp. medans vi plockade ihop hände det märkliga, ett av jimmys spön fällde framför näsan på mig. vi trodde såklart på ytterligare en mörtfäll, men denna gång drog det ut lina i skaplig takt. jimmy som inte var helt nöjd med att vara fisklös lyckades rädda namnet i sista stund med en ovägd gös på ungefär två kilo.


sistasekundengås

plötsligt kändes det lite surt att vi plockat ihop, men för att orka med jobb behövs sömn så det var nog lika bra trots allt. det lutar starkt åt ett nytt pass på onsdag, sen vetefan om man vågar gå på isen någe mer...

5 kommentarer:

jimmy sa...

haha. det är knappt så att min lilla pluttgös syns på bilden. surt sa bill, pluttigt sa bull. fortfarande hedern i behåll utan bompass i år!

Jonas sa...

Schysst med rymddräkt och bandykeps.

rymdchrister sa...

jag trodde du visste det... det är jag som är rymdchrister!

Jonas sa...

eller Obi Wan Kenneth...

Kapten klänning sa...

när vi ändå pratar rymden. du ska se mina nya vippor jonas! rosa med reflexer, dom är fan rymdbögiga! :D