fredag 27 mars 2009

mörrumspremiär 2009

så var det äntligen dags för årets mörrumspremiär, helgen vi gått och suktat efter i flera månader. i söndags när jag och grojten satt i snöstormen på värtan och spekulerade kom vi fram till att det var fullständigt skitsamma hur mycket det snöade i stockholm, så länge det INTE snöade i mörrum. vad tror ni händer nästa dag? jo, en decimeter snö i blekinge! dagen efter drog det in en kallfront med minus ELVA! de fyra grader som vattentempen varit uppe i gick bums ner till hälften, och plötsligt hade förutsättningarna förändrats från goda till medelmåttiga.

vi som åkte ner i år var jag och grojten, göran och roger, rogers son stefan samt hans kompis jonas. vi fiskade på lite olika lokationer, från pool 15 nere vid havet upp till vittskövle. roger som fiskade i pool 32 visade snabbt klassen och krokade på en örjan på dryga två efter en halvtimma.



jag och jonas som fiskade ett par hundra meter upp från roger kände ingenting. efter en timma började en viss frustration infinna sig. det gjorde den i och för sig redan efter fem minuter, men när roger vid tiotiden hade dragit tre fiskar kändes det som att det var vifträvarnas dag.

efter lunch fick vi rapport från göran, som hade haft sitt livs fiske! på första kastet hade han krokat på en hybrid på nästan 7 kilo, och sen sugit på en örjan på tre och en hyfsad laxhona inom tio kast. efter det var det liksom färdigfiskat...

själv nötte jag på mer eller mindre konstant hela dagen, och ju fler viftfiskare som drog fisk, destå mer utsiktslöst kändes det för mig som fiskade stål. jag hade helt och hållet gett upp tanken på att få fisk, men vändningen kom när två infödda tjock-ungar skickade på en riktigt rejäl laxhona på nånstans mellan åtta och tio kilo. med tanke på den komiska drillningen kändes det som ett stort skämt att fisken kom upp på land, men till sist blev det ändå så, mot alla odds. nötkrämsungen fiskade med ett guldblankt skeddrag, och härmapa som jag är skickade jag på det mest liknade jag hade. ett hammer i koppar med orange detaljer. jag hade inte dängt allt för många kast innan det smackade i fisk, en ganska tung sådan. fisken rusade inte speciellt mycket, men den var tung och stötte mot botten en bra stund innan den visade sig. jag gissade tidigt att det var en lachs, och det visade sig stämma. en honfisk på 4,9 kg som fick gå tillbaka i ån efter snabb vägning och fotografering.



fisken klev på vid kvart i fyra, och drillningen pågick i drygt tio minuter. fantastiskt att en mager utlekt fisk kan bjuda en så bra fight! efter det kände jag mig ganska nöjd, och novisen jonas hade helt samma inställning. vi packade in oss i rogers rymdskepp(en volvo s80 med v8 och allt extra lull-lull) och tutade iväg till resten av boysen som hade gett upp och landat med en öl vid laxerian. väl där fick vi veta att stefan hade dragit en örjan och en båge i pool ett, och roger hade dragit ytterligare tre fiskar, en örjan och två regnbågar, totalt sex fiskar! undrar ni hur det gick för grojten? trots på papperet mycket bra pooler fiskade han totalbom. en stor tappad fisk i pool 18 på eftermiddagen var det enda som är värt att nämna. mer detaljer kring det äventyret får han fylla på med i ett eget inlägg.

om man summerar dagen kan vi än en gång konstatera att gammal är äldst. roger sex fiskar, göran tre fiskar... ingen av oss ungdomar har kommit ens i närheten av det, hatten av för viftgubbarna. men imorgon är det stålet som ska dominera!

Inga kommentarer: