söndag 26 april 2009

blankörjan i city

det här med fredagsfiske i city efter jobbet börjar bli lite av en tradition nu. jag och tony körde ett pass förra fredagen som ni vet resulterade i en mås, och denna fredag var det dags igen. nu var dessutom strömräven pepe med och han satte genast nivån genom att lura upp en blankfet tvåkilosörjan på bottenmete med specialpreparerad räka. själv kände jag inte ett skit, så jag och tony flyttade över till andra sidan, där min favvospot ligger.

efter en stunds viftande på favoritstället utan resultat plockar tony fram stålet. myran får kliva åt sidan för en klassisk viking herring, och inte långt senare utbrister tony inte utan förvåning i rösten: nu har jag fisk! precis som min örjan klev den på helt oväntat nästan framför fötterna. fighten blev inte speciellt dramatisk, och efter någon minut kunde jag lyfta upp en fet fin örjan i perfekt stekpannestorlek. landningen möttes som brukligt av spontana applåder från publiken som samlats på bron ovanför oss.


tonys första öring i strömmen, 1,98 kg

jag gjorde ett raskt dyk ner i draglådan och slet fram ett 28 grams toby. kan tony dra fisk på stål kan väl jag, och jävlar i mig, inte långt senare står även jag med böjt spö! ingen jättefisk men väl en godkänd örjan, som tyvärr slet sig efter en kort fajt. vi fortsatte fisket till sen kväll men det blev inget mer. dock resulterade ett nytt besök hos vår vän med håvbåten i 400 fina norsar till tonys frysbox, och tony börjar nog också bli lite strömmenfrälst...

lördagen spenderade jag på båtklubben eftersom det var sjösättning. min båt ligger kvar på land ett tag till såklart, men jag hjälpte pepe med hans båt. på eftermiddagen körde vi lite öringmete ovanför strömmen men det gav inte ett skit.

på söndagsmorgonen lyckades jag lura med mig kalle in till strömmen, trots att han var både trött och bakis. tävlingen slottslaxen med 5000 i förstapris gick av stapeln denna dag, så det var gott om folk vid vattnet. tävlingen börjar först kl 11 och vår plan var att fiska fram tills dess. de första timmarna var helt resultatlösa. vid niotiden dök pepe upp och hälsade på. han var på väg till tävlingskansliet men stannade till en stund hos oss. vad händer då? jo, jag krokar omgående på en örjan! tyvärr höll den inte riktigt måttet, och dessutom släppte den framför fötterna, så det blev ingen bild till blogen. istället får jag väl visa upp vad som högg på samma drag en liten stund senare...


handduk? gammal disktrasa? frottéblöja? gud vet vad det är...

inget mer hände så vi drog hemåt en stund före elva. pepe drog 5 öringar under tävlingen, men ingen var över 50 cm. dock var det andra som lyckades bättre - öring på 5 kg, öring på 4 kg och öring på 3 kg gav pallplatserna. det finns stor fisk med andra ord, och jag ska ta dem nån dag i veckan...

Inga kommentarer: