fredag 1 maj 2009

braxmeister i högform

idag gjorde jag och jimmy ett halvseriöst försök på gäddfiske i värtan. ganska omgående fick jimmy kontakt med fisk.


zam, en klassisk braxkiller!

strax därefter krokade jag på en hyfsad gädda på mitt hemmagjorda tailbete. den gick dock lös på väg in mot båten. vi nötte vidare och ett dragbyte senare var det dags igen, ryck i jimmys spö...


även en sliten gammal rapala kan generera vitfisk!

jimmy övergick till en nyinköpt wobbler, en zalt papegoj. det är en modell som har många fina gäddor på sitt samvete. nu även en...


...brax!

sen dog fisket ut lite. vi fiskade av en fin vasskant utan kontakt med varken brax eller gädda. vi hade lovat bosse att servera gös nån gång mellan sex och sju så vi begav oss mot hemmahamnen. på vägen kunde vi såklart inte låta bli att dra några kast, och jimmy krokade på fisk igen. denna gång var han säker på sin sak, det satt gädda på kroken!


kort och tjock gädda som föll för en klassisk zam...

strax därefter var det även dags för mig, fast fisk! tunga knyckar kombinerade med ettriga ryck påminde inte om något jag tidigare känt, och jag misstänkte stark ett dasslock...


första fisken på hemmagjorda tailen, dock av fel art!

summa summarum, årets första gäddpass gav ingen gädda, men fem braxar...

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hahaha, ryck i spöt, inget tjafs! Vi hade iaf tur med vädret...

Jonas sa...

Det va inte så att ni egentligen va ute efter att bedriva ett riktat ryckfiske efter brax?

Eller?