söndag 18 oktober 2009

en heldag med gädda på menyn

förra helgens gäddframgångar gav mersmak, och idag var vi på plats igen. ingen övernattning denna gång men väl ett heldagspass. för att få variation var vi rustade för trolling, spinnfiske samt mete. vi inledde med att släpa några beten bakom båten, men vi insåg ganska snabbt att det inte var framgångsrikt. vattentempen hade sjunkit till fyra grader, förra helgen var den nästan nio. köldstela gäddor kräver lite mer övertalning än en vobbler som fladdrar förbi i nästan två knop...

förra helgens gigantiska braxstim var som bortblåsta, och all annan fisk också verkade det som. ekolodet visade envist samma sterila bild, ända tills vi gav oss in i ett sund där vi tidigare fiskat sparsamt. där hände det grejer på lodet, och välbekanta stötar i spötoppen talade sitt tydliga språk - brax! vi övergick till spinnfiske och det gav omedelbart resultat. jag krokade på två braxar i rad, varav den andra lyckades sabba min tafs. jag tror att kroken gick in mellan trådarna i tafsen, som slets sönder av belastningen. på med ny tafs och ett lite mer djupgående bete. första kastet - fast fisk igen. jag trodde såklart att det var ytterligare en brax, men det visade sig dessbättre vara en grön.


pike 5+

nu kändes det som ett bra läge för mete, så jag skickade ut en liten mört i mellanvattnet. det dröjde inte allt för länge innan flötet försvann. efter några evighetslånga sekunder satte jag in mothugget - fast fisk. till en början kändes den ganska liten, omkring två kilo, men den blev starkare ju närmare den kom, och när den väl kom upp i båten kunde vi konstatera att det var en helt godkänd fisk.


pike ca 6

efter en stunds döfiske testade vi en lite grundare domän. det gav mig en snipa som väl egentligen inte är värd att nämna. det fick avsluta förmiddagsfisket och vi bröt upp för lunchpaus på pizzerian. 40 minuter senare var vi tillbaka i båten igen, och om förmiddagen var min så skulle eftermiddagen komma att tillhöra mr gryth. vi inledde i en riktigt grund vik med två metspön ute plus spinnfiske under tiden, men det gav inte ens en brax. på vägen tillbaka mot braxstimmen passerade vi stället där jag drog min snipa, och där passade jonas på att göra detsamma. snipor ligger inte så högt i kurs hos oss, så vi gasade vidare mot braxarna.

vi dängde där en bra stund och metade med dubbla spön utan så mycket som ett pet. för att få lite variation bestämde vi oss för att testa frivattensfiske. medans finnen riggade om metspöt för spinnfiske passade jag på att blöta betet lite, och när jag minst anade det smällde det till så inihelvete åt det finska träet. det idiothårda hugget följdes av en rusning på ungefär tre meter innan fisken gick lös. där stod jag, alldeles skakis, och fattade knappt vad som hade hänt. jag undrar vad det var för något, själv har jag aldrig varit i kontakt med någon gädda som hugger så hårt och som rusar på det sättet. det mesta talar väl ändå för en större gädda, men hugget och rusningen talar mer för en rejäl havsöring.

trots hugget åkte vi ut på djupare vatten, inte utan framgång. det finska träet gav än en gång utdelning i form av en grön, men det var inte i mitt spö det ryckte...

pike 5+

efter att ha bearbetat jättehugget en stund kände jag att jag ville ge den fisken en chans till. vi bestämde oss för att avsluta på samma ställe, och begav oss således dit utan att ge frivattnet speciellt mycket tid. mycket gräs på krokarna föranledde betesbyte, och finnens val blev en strike magnum. det är ett välbeprövat gäddbete hemma i masriket, och nu vet vi att det fungerar även i skärgården.


pike ca 6

strax efter gäddan small det till stenhårt även åt striken, men inte heller den fisken fastnade på kroken. summa summarum känner vi oss rätt nöjda med sex gäddor varav fyra klart godkända. lite lustigt att vi har tagit tre var, som viktmässigt är nästan identiska. vi avslutade dagen med att dra upp båten, men det finns dragkrok på polon så det är ingen omöjlighet att båten snart ligger i vattnet igen...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bara slipsgäddor!!!

teamholen sa...

Tjena, Jag undrar om vi får publicera dina siljansöringar på en ny blogg som enbart kommer att handla om siljansöring, både fiskevårdsinsattser osv.

siljanoring.blogspot.com
Mvh Olle Hansson