lördag 30 januari 2010

fiske på arbetstid

förra helgen kan inte kallas något annat än en katstrof, rent fiskemässigt. två dagars fiske gav fyra smågäddor, och mer än så är det inte värt att skriva om det.

idag hade jag en tanke på att fiska ett halvdagspass före fotbollen. jag gjorde så för två helger sedan med mycket gott resultat, och hoppades på en favorit i repris. tyvärr var vädergudarna än en gång på uselt humör, när jag vaknade imorse var det nästan 20 minusgrader. andra gången i januari, i stockholm!

nu vrider jag tillbaka klockan till i tisdags istället. vi hade friluftsdag med skolan, och jag är inte den som är sen att utnyttja en sådan situation. självklart skulle kidsen få möjligheten att testa vinterfiske med pimpelspö, och jag såg möjligheten till några timmars ismete på arbetstid.

dagens aktiviteter började klockan 10. jag såg till att vara på plats i god tid innan dess, och hade grejerna riggade långt innan kidsen dök upp. jag hade aldrig fiskat på sjön innan, så jag hade inte en aning om var jag skulle sätta mig. en plogad skridskobana sträcker sig runt hela sjön, och är det nåt jag hatar när jag ismetar är det skridskoåkare. valet blev alltså enkelt, så långt från skridskobanan som möjligt: mitt i sjön.

lagom till den första omgången fiskeintresserade ungdomar dök upp skramlade det till i en pingla. det skulle kunna varit en mörtpingla, men den var liksom lite för distinkt och något sa mig att det var rovfisk inblandad. jag väntade flera minuter utan att något hände, och till sist kunde jag inte hålla mig. jag smög fram till spöt och tog tag i linan för att lyfta upp mörten och spana in läget. tvärstumt, har den gått fast i botten? rent instiktivt satte jag in ett mothugg med linan i näven, utan att tänka på flätlinans förmåga att skära in i händerna. när fisken rusade var det bara att släppa och snabbt greppa spöt istället. kidsen samlades snabbt i en ring och fick bevittna en riktigt stark gädda. hon bjöd på flera långa rusningar ner mot djupet och kändes riktigt stor!



gäddan var tyvärr lite mindre än jag hoppats på, omkring sex kilo. kidsen tyckte dock att den var gigantisk... när man fiskar på lite djupare vatten (ca 6 meter) och fisken har möjlighet att rusa mot djupet, tycker jag ofta att fisken upplevs betydligt större än vid fiske på grunt vatten där fisken bara kan rusa horisontellt.

jag fick en liten gädda till, och några försiktiga flagg där fisken inte ville leka med mig. överlag var det väldigt petigt. sexkilosgäddan hade sugit på mörten flera minuter utan att varken svälja eller flagga av, kroken satt perfekt i mungipan. det beteendet har jag inte varit med om tidigare, vad jag kan minnas.

jag hoppas det är bättre fart imorgon, och att temperaturen är lite gynnsammare. prognosen säger just nu -9, men idag har det ju varit betydligt kallare än utlovat. hoppas att det inte blir så imorgon också, då kommer fisket att frysa inne ytterligare en dag...

Inga kommentarer: