lördag 5 juni 2010

gösfiske trots stulen båt

de senaste veckorna har vi fiskat med jämna mellanrum i väntan på att gösarna ska leka klart och börja jaga på allvar. det har gått sådär, hittills bara blivit gädda. i onsdags när vi skulle ut stötte vi dessutom på ett stort problem - båten var borta! jonas var på plats innan mig för att i godan ro äta medhavd middag på bryggan och fann en avklippt kätting där båten tidigare låg. det är jolle nummer två vi blir av med de senaste åren. att folk inte kan hålla sina långa fingrar i styr? skäms! så, om du råkar se en bananformad båt i tremetersklassen med turkos bottenfärg är den rimligtvis vår. hör av dig om du ser den!


lillbåten r.i.p

lagom tills gössäsongen börjar på allvar var vi alltså båtbefriade. katastrof! märkligt nog hade jag av en händelse frågat en bofast i området om det fanns möjlighet att köpa in sig i hans båt som ligger på en fast bryggplats. jag frågade eftersom jag är lat och trött på att släpa båten ner och upp varje gång det ska fiskas. han hade inget emot att låna ut båten, och nu blev det alternativet plötsligt vår räddning. tack fredrik för att vi får låna din båt!

idag såg jag och jimmy fram emot en härlig dag i solen med vår nyfunna lånebåt. inledningsvis var det också rätt härligt. solen hann gå i moln eftersom vi båda sov lite för länge, men det var snudd på vindstilla när vi kom till sjön, hur behagligt som helst.


jimmy njuter i fören

tyvärr började det blåsa ganska omgående, och det blev riktigt kallt. självklart hade ingen av oss några vettiga kläder med. men inget ont som inte har nåt gott med sig, fisken började nämligen hugga ganska omgående när det började blåsa. jimmy började med två missade hugg, och krokade en kort stund därefter säsongens första trollinggös för batongen.


tre kilo, en godkänd början på säsongen

vi hade lovat fredrik en matgös som båthyra, men just denna kändes alldeles för fin för avlivning. det kändes dessutom som att det skulle komma fler, med en så bra början! vi bytte ett par beten till liknande typ som jimmy fick sin gös på, och det gav omgående resultat för mig i form av en fyrakilos gädda som hade tryckt wobblern snudd på ända ner i svalget. gäddfisket fortsatte för min del och det med besked. ganska snart hade jag böjt spö igen, och den här gången var det en motståndare av helt annan viktklass. gäddan gjorde flera rejäla rusningar och jag insåg ganska snabbt att det var min hittills största i detta vatten. dessutom bjöd hon på två rejäla delfinhopp. mäktigt ett se en så stor gädda hoppa på det viset. när fisken till sist kom in till båten såg vi att den satt med en krok i en liten skinnflik i mungipan. efter ett snabbt och lyckat ingripande med lipgripen kunde vi i lugn och ro plocka fram kamera och våg.


åtta plus

kameran fungerade som synes, men det gjorde inte vågen. den fick spel och tyckte att gäddan vägde fem komma nånting. vi ville inte kladda mer än nödvändigt, så vi uppskattade vikten till minst åtta, och satte sen tillbaka fisken. min vana trogen får jag långa och slanka fiskar, jag fick en snarlik förra året som var 108 cm och vägde sju kilo. dagens fisk är ungefär lika lång, kanske något längre, och i lite bättre kondition. kul fajt hur som helst, men tian fortsätter att lysa med sin frånvaro...

jimmy avslutade dagen snyggt genom att dra ytterligare en gös. denna något mindre, och en alldeles perfekt matfisk åt fredrik.


jimmy provsmakar matgösen

det blåste kallt, och jimmy skulle på grillfest och dricka svindyrt rödtjut, så vi avslutade ganska snart efter gös nummer två. vi åkte förbi fredrik och lämnade gösen. han blev glad, imponerade och lite lätt förvånad. hans eget fiske dagen innan hade nämligen endast genererat tre bottennapp...

nu blir det jobb med storbåten under söndag förmiddag, fotboll på eftermiddagen och möjligen ett till fiskepass på söndag kväll om vädret och jimmys bakfylla och ekonomistudier tillåter. rapport kommer om det blir fiske.

2 kommentarer:

Jimmy sa...

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=74057&Butik=0&SokStrangar=

Rekommenderas varmt till grillat ;)

Tony sa...

förbannade båttjuvar!
man blir så trött...