lördag 21 maj 2011

majlax i mörrum!

det har inte blivit så mycket skrivande den sista tiden. jag har haft fullt upp med att göra iordning båten som skall säljas, så det har helt enkelt inte funnits tid för varken fiske eller författande av bloginlägg.

normalt sett fiskar vi i mörrumsån varje vår, men i år var det flera i gänget som inte kom loss sista helgen i mars, och valet föll då på att istället satsa på den nyckfulla majlaxen. inför resan såg det inte särskilt ljust ut, det hade fångats två laxar allt som allt. kanonfina fiskar visserligen, men oddsen att kroka på en lax när det är så lite fisk i ån är försvinnande liten, det är svårt nog när ån kokar av fisk!

vi fiskade som vanligt fredag och lördag. under fredagen nötte vi hela förmiddagen utan att se ett livstecken. jag och tony lessnade ur lite under eftermiddagen och åkte upp till min favoritsträcka på vittskövle för att spana in läget. det första som hände när vi kom dit var att en stor fisk gick upp och visade sig! hade det gått lax så högt upp redan, eller var det gammal fisk på väg neråt som fortfarande var kvar? snabbare än vi kunde ana fick vi svaret, då stefan ringde och berättade att det just hade vägts in en tokfet lax på 18,4 kg, fångad på just vittskövleområdet! vi hämtade våra spön och testfiskade en timma, men det gav inget. vi såg dock flera stora fiskar visa sig, så 18-kilosen hade uppenbarligen haft sällskap.

lördag morgon fiskade vi pool 1 och 2. på tvåan var det lugnt och jag kunde husera fritt tillsammans med stefan, men i ettan var det snudd på kö för att kliva i ån. jag hade fiskat en stund och behövde en lite paus, så jag gick upp till ettan och pratade lite med göran. precis då hör vi de efterlängtade orden från andra sidan poolen: nu sitter den! rösten känns bekant och efter en sekund inser jag att det är tony som har krokat en fisk! diverse vifträvar ansluter för att hjälpa tony, och efter knappa tio minuters hård kamp ligger fisken i tryggt förvar på land. på håll ser den inte så stor ut, men det visar sig vara en riktigt fin fisk.


nöjd wiftmester tony med sin fångst

laxen väger 11,2 och är 102 cm lång, en fantastiskt fin fisk och jag får finna mig i att bli nerpetad till en andraplats i laxlistan. efter det trodde jag att det skulle bli lite race och komma fler laxar, men icke. under resten av dagen till och med skrivande stund har det inte fångats en enda fisk till i hela ån. med det facit i hand blir tony's bedrift ännu större! under fredagen mumlade han lite om att han skulle lägga ner mörrumsfisket och åka till fjälls och vifta harr istället, men efter detta tror jag att han är med igen till hösten...

1 kommentar:

Gavleoring sa...

Grattis till en fin lax!