lördag 20 augusti 2011

mälargös på menyn

det har blivit en hel del bekvämlighetsfiske i slutet av den här sommaren. det betyder alltså korta kvällspass efter gös på mälaren. båten väntar vid bryggan, det är bara att hugga ett par spön och ett urval av beten och ta cykeln ner till båtklubben. otroligt skönt att slippa slit, släp och långa transporter som fiske så ofta innebär annars!

gösarna i mälaren håller väl inte riktigt den medelvikt som vi blivit bortskämda med tidigare i sommar, men det finns såklart en och annan hyfsad gös i en så stor sjö. förra säsongen blev det ett par pass på björkfjärdens enskilda frivatten, men i år har vi inte tagis oss så långt, utan hållit till på tda-vatten närmare civilisationen.

jag har mest fiskat tillsammans med min vän anders johansson i båtklubben, men jag bjöd även in mig själv på en liten tur med gunnar berglund och lasse söderberg i fisketillsynsbåten. vi började med en rejäl tillsynsrunda och avslutade med lite fiske. lasse, som är en riktig gammal räv i fiskesammanhang, använde utrustning som inte riktigt var "up to date", men som visade sig fungera utmärkt ändå. han drog nämligen två snabba gösar nästan innan jag och gunnar ens fattat att vi börjat fiska. gunnar var lite seg i starten men även han fick utdelning efter en stund. hans avbrutna och ihoptejpade beast master fick bekänna färg och naturligtvis knäcktes det i tejpskarven. med gemensamma ansträngningar fick vi dock upp gösen, som med mälarmått var ganska fin.


gunnar i solnedgången

själv gick jag fiskfri förutom en såndär grön sprattlig sak som inte kunde hålla fingrarna borta från min dyrköpta walleye runner. runnern åkte i en stund till, men jag lessnade och tänkte byta till min älsklingsnisse precis när det högg på den igen. det var en minigös och det planerade bytet genomfördes trots gösen. det behövde jag inte ångra för strax därefter högg kvällens finaste fisk på min vän guldnils.


fyra plus?

efter fingösen, som såklart fick simma vidare, blev det inget mer den kvällen. jag och anders har fiskat i samma område flera gånger efter det och fått gös varje gång, dock inget stort. men de stora finns, en sen kväll i vattnen lite närmare hemmahamnen fick jag ett riktigt tungt hugg på en hederlig gammal westins jätte bakom båten. fisken var gristung och jag fick knappt in nån lina alls. efter en stund tröttnade den på mig och gjorde en rejäl rusning, sen lossnade den... aaargh! då var jag inte glad kan jag meddela. jag har fått flera sexkilosgösar och ingen av dem har varit ens i närheten av detta. stora beten genererar förr eller senare stor fisk, så är det bara. sommarens största mälargös hittills hade inte heller några problem med aptiten, den gav sig nämligen på en cisco kid 800 bara några dagar efter min batalj med "monstret".


ciscogösen

efter detta har jag även haft kontakt med ytterligare en riktigt fin fisk. den kändes tung men inte gigantisk till en början, men när den närmade sig båten fick den spelet deluxe och gjorde någon slags laxrusning. där var det slut på det roliga, för fisken rätade kroken, en gamakatsu storlek 2. det är andra gången det händer i sommar, peter råkade ut för samma sak när vi hade vårt kalasfiske. jag överväger att gå över helt till owner, gamakatsu må vara extremt vassa och kroka bra, men de små storlekarna är helt enkelt för klena för fiskar av grövre kaliber. nån som har åsikter kring detta med val av krok?

det högg en gös till för min del denna kväll, och den hamnade i båten. den hade krokat sig själv i ögat, rakt genom ögongloben faktiskt, och satt endast fast på det viset. jag kunde mycket väl fått upp endast ett öga, vad snopen jag hade blivit! det kändes inte humant att returnera denna fisk, så den slutade sina dagar på grillen i torsdags och som fiskgryta ikväll.


gösgryta och sälöl

well, imorgon ser vädret ut att bli bättre, så det blir fiske. kanske hugger en stor igen och kanske blir det tredje gången gillt?

7 kommentarer:

Nicklas sa...

Tja. Val av krok? Tycker själv att det är hemskt att lägga ner en massa pengar på en krok som ska va vass när den ändå blir slö vid första bottenkontakt. själv så använder jag vmc barbarian. Den är stark och krokar bra. Den är dyr den men jag kör med den för att det är sällan jag tappar en fisk med den kroken. Sen slipar jag alltid mina krokar(oavsett märke) med ett diamantbryne, så fort kroken glider på nageln efter bottennapp mm, det ska ta tvärstopp när du sätter den mot nageln!!! Du hittar ingen krok på marknaden som är lika vass som en egenslipad! Testa den o hör av dej.
Tack för en bra blogg

Anonym sa...

dina ögon ser läskiga ut! photoshoppa mindre....

tuben sa...

mina ögon ÄR läskiga, det har inget med photoshop att göra, jag redigerar inget annat än kontrasten i bilden.

tuben sa...

diamantbryne har jag för övrigt använt i många år för att skärpa krok som gått i botten, men en vass krok är inte riktigt samma sak som att den krokar bra... om du jämför krokspetsarna på en gamakatsu och en vmc känns det helt självklart att gaman krokar bättre då krokspetsen är både tunnare och vassare.

Anonym sa...

De där extremtunga brukar kunna visa sig sitta fel, händer då och då att de är tokigt krokade, tror precis som du skriver i ett tidigare inlägg att de är upp och slår på betena! Har svårt att se att de bara skulle stå där och låta sig bli krokade av en vobbler som simmar så sakta fram?

tuben sa...

jo, det stämmer. men i så fall har jag haft kontakt med ytterligare en felkrokad fisk, drog på nåt stocktungt i lördags som, än en gång, gick lös...

Palle sa...

Hej!Är Lasse Söderberg den Lasse som skrev reportage i FJ på 80-talet?
Isfl skulle jag vilja ha kontakt med honom. Du har möjligtvis inte hans telefonnummer? Mvh Palle Sköldblom
pallebrax@hotmail.com