onsdag 22 augusti 2007

Norgeresan 2006

I månadsskiftet Juli-Augusti var det dags för FK Batongs årliga resa till de Norska fjällen. Erik hade laddat upp med att köpa in en GPS och skröt på vägen upp om att han lagt in alla McDonalds, Burger King och Max i denna. Första stoppet skedde i Mora där det blev matinköp för hela veckan på Willys och redan där slogs det första rekordet: Hela 7 kg korv inhandlades. Den traditionella pizzan på pizzeria Älgen i Idre blev stopp nr 2.

Första kvällen fiskades min favorit bland åar. Några helt okay harrar och några små öringar blev resultatet, men känslan av att återigen vara tillbaka på favoritspoten var berusande. Ytterligare berusning stod Erik för genom att göra en minst sagt generös tur till Systembolaget i Falun innan avresan. Föga anade vi dag 1 att dessa gigantiska mängder öl skulle vara slut redan i mitten av veckan.

Tony gjorde comeback efter att inte ha varit med på norgefisket på 5 år. Gissa om han glänste med nyinköpt flytring, nyinköpta andningsvadare och en flugteknik som han nyligen vässat under 10 dagar i Lappland. Därtill hade han plockat med sig ett sprillans Leatherman multiverktyg av grövsta kaliber och en bunt foton från Lappland där han poserade med såväl röding som harr över kilot.

Årets nykomlingar var Liljas och David som är kirurg till yrket. David var en ny bekantskap för alla utom undertecknad då vi gick en kurs genom jobbet tillsammans under våren. Hans yrkeskunskaper visade sig nyttiga redan dag 1, då Erik testade sin nyinköpta kniv, från ÖB i Mora, på sin egen hand.

De första dagarna var vädret under all kritik. Liljas och Erik envisades med taskiga ponchos som släppte in så gott som allt i regnväg och Mange kämpade med en elak glipa som så lätt uppstår mellan regnjacka och vadare som slutar på halva låren. Redan dag 2 slogs det andra rekordet, nämligen det att dricka upp en öl fortast. Erik var förtvivlat törstig efter en heldags fiske. Då vi återvänt till stugan svepte han en halvlitersburk mellan stugan och soptunnan, ett promenadstråk på 50 meter!

Dag 3 kom rekord nummer 3 då Liljas överlistade den största harr någon av oss fått under dessa resor. Nonchalant fiskade han av ett inlopp till en av de större sjöarna i systemet och drog då en harr på hela 900 gram på en Lottospinnare! Helt oberörd lade han spöet åt sidan och återgick efter storfångsten till att dajsa runt med sin nya systemkamera. Jag och Mange hade lite svårt att dölja vår avundsjuka efter att ha nött på dessa ställen i många år utan att vara så nära en kiloharr.

Efter halva veckan åkte Liljas, Erik och David hem och då blev det tydligt vilka av oss som inte släpat med skitvädret upp till fjällen… Mange, Tony och jag stannade kvar och vädret totalvände över en natt. Resten av veckan var det kalasfint sommarväder och harren, den s.k. ”solskensfisken” blev betydligt mer huggvillig. Under dessa schyssta omständigheter passade vi på att ge oss ut på ett par längre strapatser för att hitta nya spots. Under en av dessa dagar slogs rekord nummer 4 – antal öringar i samma vatten under en och samma fiskedag. Tony fiskade halva dagen med fluga och halva med lätt spinn, Mange fiskade hela dagen med fluga och jag nötte med lätt spinn och liten wobbler hela dagen. Jag ångrar att jag inte räknade antalet, men jag är övertygad om att jag själv fångade uppemot 100 mindre öringar den dagen och jag tror inte att de andra låg så långt efter i antal. Vid ett tillfälle räknade jag till öring under sju kast på raken.

Starten på dagen därefter blev inte mycket sämre då jag fr.o.m. första kastet räknade till harr under 6 kast på raken, men fortsättningen av den dagen blev inte lika produktiv.

Tony jagade öring över kilot hela veckan, men stannade på 600 g. Öringligans förstaplats delade han med David som också lyckades överlista en 600-grammare. Nämnvärt är också att Tony lyckades sätta en zonker i sitt eget struphuvud under ett nattfiske. Som tur var gick inte hullingarna in ordentligt och det blev ingen större match för Tony att bedriva catch n´ release på sig själv.

Totalt sett var resan riktigt lyckad. Som vanligt hinner man inte mer än tillbaka till skrivbordet i storstan innan man längtar tillbaka igen. Det händer att jag åker upp en extra gång under de sista septemberdagarna man får fiska där uppe. Min plan var att det skulle bli så även i år, men det är svårt att hitta tid för detta just nu. Med lite tur blir det kanske av. I vilket fall lär vi återvända nästa år med mer korv, fler öl, fullare flugaskar och ännu högre förväntningar.