fredag 31 augusti 2007

På dom bara, inget tjafs!


Fredag eftermiddag och en perfekt dag att smita lite tidigare från jobbet. En höstvind drar över förorts-parkeringen och påminner om vad som komma skall. Hösten innebär oftast mest en jävla massa jobb, men också en del fiske. Gädda och regnbåge. Än är det lite tidigt för dom grönslemmiga så idag är det den sistnämnda som gäller.
Jag styr bilen genom Södra länken för att möta upp Tuben som just släppt ut sina odågor från slöjdsalen. Väl framme smäller det åt slöjdlärarns lilla wobbler. En riktigt stark båge ger honom en rejäl åktur på UL-spöet och går vinnande ur striden. Efter en urladdning svavelosande svordomar fortsätter nötandet. Tuben sitter och sneglar på en liten Manns-wobbler i min draglåda som han är övertygad om ska vara en riktig bågeattraktor. Jag hänger den i beteslåset och hinner knappt få ut grejerna innan det suger i. En 1,4-kilos bjuder upp till dans så det skriker högljutt i min lilla haspelrulle. Catch n´ release i all ära, men när det gäller inplanterad broilerfisk åker priesten fram.
Vi nöter på en stund till. Det går segt och matsäcken tar slut. Vi har kontakt med ett par till som släpper och får nöta ytterligare en stund till innan nästa pelletsgris sitter på kroken. Jag får uppleva mitt livs mest odramatiska håvning. Jag har fisken rusandes under båten och tycker att den ska tröttas en bra stund till när Tuben fullkomligt kastar håven i sjön och nitar den så det heter duga. Har aldrig sett en så sjukt hetsig och våldsamt snabb håvning och känner mig nästan lite snopen, snuvad på några fina rusningar. Samtidigt är jag så klart nöjd över att fisken ligger i båten.
Sen dör det ut och det händer inget mer av intresse. Men när vi avverkar de 7 milen tillbaka mot stan känns det helt klart som en godkänd inledning på höstsäsongen.

Inga kommentarer: