onsdag 29 augusti 2007

Abborrsommar 2007


Förra sommaren hittade jag en grym spot i en sjö som håller många fina borrar. Redan en av de första turerna högg en barch på 1,35 kg. Turen efter gav mig en på 1,05 kg och så blev det många medelviktare och ytterligare ett par fina. Det va så klart självskrivet att så fort årets sommar anlände skulle båten släpas dit.
Mycket till finväder blev det inte i år, men vattentemperaturen gick i alla fall upp så småningom och i början av Juli var det dags att börja jaga rovrandiga riddare. Tuben var med på den första turen och tog en på 1,15 kg. Det va Tubens första över kilot. Den högg en sanslöst ful gammal wobbler som jag sekunderna innan hugget satt och hånade honom för. Men det fick jag som sagt äta upp.
Turen efter var jag ute själv och fick då bevittna det sjukaste uppjag av löja jag någonsin varit med om. Ett stim av jagande abborre hade pressat upp ett stort löjstim mot land. In under trädens överhäng bokstavligen kokade det löja upp mot land. Otroligt effektiv jaktmetod, den panikslagna småfisken var helt instängd mellan sina förövare och torra land. Det va dock inte så lätt att fiska på, kasten va tvugna att sitta på millimetern i strandkanten för att betet skulle kunna konkurrera med de mest lättfångade löjorna, därtill skulle det kastas in under träd, draget fastnade direkt i botten eller i spretande grenar. Därtill skulle man konkurrera med hundratals instängda naturliga beten. Efter mycket meck högg en 9-hektos i alla fall min jigg och det blev en fin fajt på nyinköpt UL-spö. Ytterligare lite meck med kamera och självutlösare och sen fick den återgå till att skrämma småfisk.
Turen efter va Tuben med igen. Det blev en 9-hektos för honom den gången. Konstigt nog va det bara gammalt stål som gällde. Vi provade med allt, men det va bara spinnare som funkade.
Nästa tur va det åter igen spinnare som gällde. Efter en rejäl fight tyngdes vågen ner til prick kilot. Tyvärr hade jag glömt kameran den gången...
Det blev fler turer. Jag hade kontakt med abborre runt kilot många turer på rad. Flera vägde in runt 8 hekto och några tappade jag. Spinnare va fortfarande det överlägsna betet.
En bit in i augusti funkade jigg dåligt och stål verkade inte heller populärt. Nu va det wobbler som gällde. Alla turer gav ett gäng abborrar och nån halvkilos varje gång. Det blev ett drygt tiotal turer. Jag bytte från ett 7-fotsspö till en mjukare 6-fotare och fick mig en riktig åktur av en 1,2-kilos. Den är sommarens största hittills, men det hinns nog med ett par turer till innan gäddsäsongen är här.


Inga kommentarer: