måndag 8 oktober 2007

Gäddtaxi Sthlm-Ludvika tur & retur



I helgen fyllde pappsen år så det blev en tur till föräldrahemmet. Jag kunde så klart inte låta bli att packa gäddtaxin full med fiskegrejer... Första dagen blev det en tur på en mellanstor sjö som ingår i ett större sjösystem. Den är hårdfiskad, men producerar riktigt rejäl gädda. Det va finväder och vindstilla, dvs inget idealväder för gäddfiske, men skönt att vara ute. Efter många timmars nötande fick jag ge upp lottlös. Dag 2 skulle jag ha fiskat i en centralt benägen tjärn där Tuben har en gammal båt liggandes, men den hade dessvärre blivit stulen. Jag gav mig istället iväg till en mindre sjö i byn där mamsen växte upp. Där metade jag abborre med mormor som liten parvel och det brukar bli en liten årlig nostalgitripp dit. Den är knappast svårfiskad, men båten vi har liggandes där är riktigt risig och vid förra årets tur sipprade det in lite vatten. Efter att ha "lagat" skrovet med silvertejp och ett gammalt tuggummi tog jag mig dock ut i år oxå. Jag brukar ge upp efter 10 gäddor och så blev det även i år. Det tog mig 4 timmar, men då gick ju lite av tiden till båtmeckandet... Gäddorna va upp till 3,5 kg, så det blev ingen bamse, men det va ju kul att prova grejerna och komma igång med höstfisket. De beten som gick bäst för dagen va sjunkande roachfärgad Salmo slider 12 cm på jerkspöet och flytande Strike pro magnum i fire tiger på haspelspöet. Nu smids planerna inför höstfisket och båten ska flyttas i veckan. Till nästa helg snackas det om en skärgårdtur till en vik där jag krokade en 8-kilos i våras.

2 kommentarer:

Anonym sa...

äh, nu får de räcka med grönslemmiga, det är örjan som gäller fram till isläggningen! inge tjaffs!

Anonym sa...

äh, nu får de räcka med grönslemmiga, det är örjan som gäller fram till isläggningen! inge tjaffs!