onsdag 5 mars 2008

Detta har hänt!


Jag välkomnar mig själv som skribent här i Batongens HC.
Jag har ju som bekant trotsat vintern genom att vägra ta upp båten på torra land. Istället skaffade jag mig en båtplats i Vättern, Hästholmen närmare bestämt. Allt för att bjuda sjöns silverfiskar på en dans.
Det började rätt fint, på premiärturen bordades röding på 2.4kg och 2.0kg plus ett gäng smålaxar. Efterföljande turer har haft en gemensam nämnare blåst, blåst och åter blåst. Det har stutsat upp en och annan lax men dom stora har lyst med sin frånvaro.
För två veckor sen drog jag i både Jonas och Tuben för att få med mej en gast under ett endagsfiske med utlovat finväder, men båda satt tyvärr fast med jobb upp till halsen. Ingen gast men skam den som ger sig! Fyllde termosen med Bullens pilsnerkorv och begav mig till sjön.
Efter två timmars trollande börjar ett av djupriggsspöna vråla som en stucken gris. Blev nog av med närmare 40 meter lina innan det var dags att pumpa hem henne. gött! Stunden senare får en 6 kg lax syna insidan av båten. Vände tillbaka över huggplatsen och lirkade denna gång upp en mindre röding som fick simma vidare. Efter detta hände det inte så mycke mer. Att man sen kört runt 55 mil för att lirka upp lite matfisk är en annan historia.

1 kommentar:

Jonas sa...

Kul att du kommit igång med att skriva på bloggen. Vi behöver få lite mer fart på det här. Skriv gärna ofta. Höres