tisdag 4 mars 2008

Fiskenytt - Inget tjafs!

Blir ju inte mycket till fiske på en Tisdag i mars. Men lite nyheter kan man bidra med... Fiskeviritousen P.N drog upp några fetingar i helgen som gick. En gädda på drygt 10 kg, en på drygt 9 kg och en på drygt 7 kg. Vi spekulerade ett tag kring om en av dom kan ha varit samma fisk som jag tog helgen innan, men måtten stämde inte. Visst kan en gädda gå lite upp och ner i vikt, t.ex. om den goffar i sig en lake på 2 kg innan den fastnar på kroken, men längden på fisken ändras nog inte så snabbt. I helgen som gick fiskade jag inget, men jag köpte faktiskt en ny båt. En begagnad Rana 10 blev ny biltaksbåt för min del. Med sina 3.05 i längd och 1.40 i bredd är den helt klart mycket mer båt än den gamla trotjänaren jag blev bestulen på. Dessutom va den ruggigt lätt. I helgen som kommer blir det nog en ny ismetesatsning. I värsta fall håller isen bara en helg till, i bästa fall över påsk, men efter Mörrum lär den inte ligga kvar. Apropå Mörrum har jag förstått att uppkittandet pågår för fullt. Funderade på om jag ska slänga upp en bild på lite favoritbeten som en referens för er som inte varit med ner förut. Inte tagit tag i detta ännu, men det kommer... Själv har jag nog det mesta jag behöver och kommer inte att handla så våldsamt. Funderar däremot på att köpa in en mindre trollingrigg som går att flytta mellan småbåtarna vi fiskar ifrån i vattnen kring Stockholm och Ludvika. Den skulle innefatta 5 spön, 4 med spöparavan och ett i propellervattnet, alla med flyttbara spöhållare som man enkelt monterar med tvingfunktion. Återkommer till det när jag får ordning på grejerna...

Inga kommentarer: