söndag 6 april 2008

finväder = örjan, fulväder = pike

igår hade jag bestämt mig, det var dags att äntligen byta ut braxtaxins söndertrasade ljuddämpare. det skulle vara skitväder och därför kändes det som en utmärkt lördagsaktivitet. skitvädret uteblev dock och jag kunde självklart inte låta bli att slänga in fiskespöt i bilen innan det bar av ut till nacka. strålande sol och sydliga vindar bådade gott, så jag tog en runda till baggensfjärden innan det skulle mekas bil. och vad händer? jo, redan på tredje kastet suger det i en blank fin örjan på omkring två. några rusningar och luftfärder senare stod jag där med draget i näven och snopen uppsyn, örjan gick nämligen segrande ur fajten denna gång.

med lördagens fiskkontakt i färskt minne kändes det upplagt för succé på söndagen när jag och tony på allvar skulle utmana havets silver ute vid gålö. vädret hade slagit om till grått dis och kyliga vindar, men vi trodde ändå stenhårt på projektet. det kom dock helt på skam och efter sex timmars resultatlöst fiske (okey, en efterföljare men det räknas inte) riggade vi om till gäddfiske. det gav genast utdelning i form av en 4,3 kilos madam som sög i sig tonys järk.


margädda

sen var det dött och vi begav oss hemåt. nästa fisketur blir i finväder, den saken är klar. spöt ska få följa med till skolan, om det skulle bli soligt i nästa vecka så blir det spontanfiske efter jobbet...

1 kommentar:

Jonas sa...

Bra jobbat gubbar! Men får verkligen en gädda på 4.3 kallas madame? Snarare flickebarn eller?