måndag 29 december 2008

Jultrollingen

För en styv vecka blev det äntligen båttransport till Vättern. Hade bokat stugan i två nätter, fast med den sedvanliga förseningen så blev det bara till att slänga in packningen och hoppa över den tilltänkta power-napen.
Båt i, spön upp, rigg på, pulkor ut, drivankare i och ett par besättningsmän.
Jag och Alex tog denna gång med oss Mattias som var oinvigd på trolling. Och som first timer så fick han ta första fisken som kom upp, en kilos lax som snabbt fick simma vidare.
Efter det föll det sig ganska naturligt att vi tog 3 spön var. A på SB, M på BB och jag med 3 spön på riggen.

Efter en del väntan och stirrande på spötopparna...så small det runt halv 12 tiden på ytterligare en lax för M, denna fisk som utgav sig för att vara ytterligare en mini lax växte och höll sånär på att trassla in sig i djupriggen innan M snyggt hala in den i håven. godkänd 3kilos som fick följa med till julbordet.

En stund senare lyckades jag trassla ihop två av riggspöna och när jag som bäst försöker reda ut problemet känner jag hur det kliver på fisk på linan som jag håller i handen. Snabba puckar! fick upp trasslet och styrde sen upp en fin 1.5kg örjan.

Sen var det dött i ett par timmar tills jag än en gång bad styrman Alex om tillåtelse att ratta upp en lax. Än en gång funkar detta rattande för mittersta riggspöt sätts i gungning och jag kastar mig efter det. Skön fight som slutar så här.Låååååång smal slips örjan i dålig kondition. 3.1kg vägde trots att det saknades mycket kött på benen.

Dag 2 blåste det kraftiga västvindar så vi beslöt oss att dra över mot Hjo, blåste mycket även där och allt slutade med en piruett där alla möjliga linor satt som julklappssnören runt båten.
Spättade hem efter det.

Hemma i Sthlm upptäcker vi att en fiskeväska saknas, faen! Så vi blev tvungna att bränna ner igen för att leta efter den. mindre kul att lägga på ytterligare 50 mil på dom 25 vi nyss hade avverkat. Väskan kom fram iaf så det var värt.

2 kommentarer:

Jonas sa...

Fy fan va sugen jag blev! När blir nästa tur ner Tony? Om båten ligger kvar på plats duger ju gäddtaxin som transport...

Tony sa...

Anytime gubben anytime...
fiske fram till månadsskiftet jan/feb sen blir det till att såsa i soffan å putsa på prylarna i ett par veckor....

hör av er om och när intresse finns.
allt för batongens vänner!