måndag 29 december 2008

Örjan på ismete

Va ute och nötte hela dagen igår. Va på en liten djup klarvattensjö mitt i skogen. Eftersom det inte va plogat sista kilometern fick jag släpa alla grejerna genom den kuperade terrängen. Kände av att kondisen inte är va den varit eller borde vara. I alla fall va det stendött till en början. Flyttade runt spöna ganska mycket och varierade beten och fiskedjup. Körde små mörtar, stora mörtar, abborrar & räkor, men det kom att dröja långt in på förmiddagen innan första fällen kom. Den va dock resolut som bara den och linan drogs av spolen i rasande tempo. Satte in mothugget och hade fisken med en bit innan den släppte. Fick upp en död och fjällad mört. Istället för att byta ut den sänkte jag direkt tillbaka den ner på samma djup och hann aldrig fästa linan i vippan - det small direkt igen. Väntade lite längre med mothugget denna gång och upp kom en blankfet örjan på styva kilot. En stund senare kom fäll nummer 2 på samma spö. Även där en ordentlig rusning, men både bete och fisk försvann från kroken i mothugget. Sen segade det ur och det blev bara en fäll till och den kom inte förrens på eftermiddagen. Dessutom va det en liten pike som knappast va värd att vänta på. Under kvällen avnjöts örjan på en vikabrödsmacka & en bärs därtill - fina grejer! Idag tänkte jag nöta vidare där jag och Tuben gick bom förra veckan, men jag ställde in pga av kylan. Är ett jävla köldhål här uppe just nu, vi hade 20 minus inatt och har 18 nu på morgonen. Men så fort det kryper upp nån grad så ska jag på´et igen. Och så lovar jag att skaffa mig en ny kamera så fort jag kommer tillbaka från obyggden. Så ni slipper blogginlägg utan foton...

Inga kommentarer: