söndag 11 januari 2009

isgåspremiär

så var det äntligen helg igen! jag hade planerat att köra ett kortpass på mälaren utanför båtklubben på lördag morgon innan dagens viktiga fotbollsmatcher med mosebacke, men helt spontant hannade jag på debaser med rockfotogänget i fredags och huvudet var alldeles för tungt för fiske på lördag morgon. det sedan länge planerade söndagsfisket blev dock av. på inrådan från henke sandahl på söders sportfiske valde vi att köra insjö istället för skärgård.

fiskebutikerna har haft svårt att få tag på mört inför helgen, och redan på fredagen hade söders helt tomt i tanken. själv hade jag hundra feta pigga mörtar hemma, och eftersom jag var helt säker på att få fler så lämnade jag alla mört jag hade hos söders på väg till fotbollen. det blev dock ödesdigert eftersom jag knappt hade nån mört i mierda dagen efter. 24 stycken allt som allt, inte mycket när man ska ut med 19 spön! hur som helst, det skulle i allafall räcka för att få ut alla spön.

jag satsade på gös och knöt på nylontafs, medans de andra boysen (fredde, erik och tobbe, samma liga som förra helgen) körde efter gädda med stålskodd linände. de satte upp sina grejer mestadels nära land, medans jag satsade på bottennära fiske på fritt vatten. ganska snart visade det sig att frivattensfisket gav bäst resultat. redan innan jag hunnit få ut alla spön hade första fisken fått smak för mörten. det blev en gädda på 3 kg som tackade för sig genom att sätta tänderna i mitt pekfinger när jag skulle kroka av den. jag blödde som fan de närmaste två timmarna...

lagom tills det ljusnat orentligt small det igen för mig. grön på fem kilo den här gången, som bjöd på bra fajt. dessutom hade jag troligtvis glömt att frikoppla spolen, varav gäddan var ytterst nära att dra ner spöet i hålet. kroken satt i mungipan men nylontafsen gick rakt genom käften. otroligt nog var den helt oskadd. samtidigt small det för fredde, som hade gjort samma klantiga misstag som mig med frikopplingen. där gick det ännu längre och halva spöt plus hela rullen var nere i hålet innan han till sist fick tag på spöhandtaget som var det enda som stack upp. vid mothugget gick linan, snöpligt värre. när fredde knutit om och fått ut sitt spö igen kom rushen - det small för både fredde och erik och strax därefter även för mig igen. fredde fick en fet 4,5 kilos, jag fick en snipa och erik satte nytt pers på ismete. ganska blygsamt än så länge men ändå.


4,5 kilo, nytt pers för drejk

det lugnade ner sig lite, men efter en timma eller så kom en liten rush till. det började med att tobbe fick fäll, och innan han hann fram till sitt spö drog det av även för mig. tobbes lina gick av, det börjar bli lite av en klassiker nu. när ska de förstå att man inte kan ismeta med flätlina 0,22? 0,30 eller fetare ska det va! min fisk var destå intressantare. när jag satte mothugget blev det stockstumt och jag trodde för en sekund att det handlade om en större fisk, men sen dog det liksom. upp kom dagens första och enda gås, på 1,75.


mums!

årets första ismetade gös var som synes av alldeles perfekt storlek för att hamna i min stekpanna, och så blev även fallet. gösen åt mörten och nu äter vi gösen, alla glada och nöjda. han(ja, det var en han) har anrättats med vitt vin och ätits upp av håkan, roger och mig medans vi kollade på united-chelsea.

efter matfisken hände dessvärre inte mycket mer. mörten var även slut, gissa om jag fick skit för att jag hade lämnat ifrån mig 105 feta mörtar dagen innan. i ren desperation gick vi in mot land för att pimpla småaborre. det kom upp några små, och vi fick även kontakt med en angeldonsfiskare av finsk härkomst. han undrade hur det gick, och var mäkta imponerad av våra sju gäddor och en gös. de hade inte fått något, men han skrävlade om förra helgen, när de på samma plats hade fått en gädda på 10+ och 5 st borst över kilot. på finskt manér anglades det i pimpelhål, och det hade krävts en huggkrok och två personers gemensamma ansträngningar för att pressa upp tiokilosen genom pimpelhålet. fjorton minus var det tydligen, så det får väl anses som en barmhärtghetsgärning att de inte försökte trycka tillbaka gäddstackarn ner genom hålet igen. dock skall väl nämnas att de hade slagit ihjäl den om de så hade fiskat i isvak. som han så fint uttryckte det: -läppa tillpaka? nei nei, såna ska tötas, tänk så mykke småfisk sån gäddan äter! vi skällde lite på honom men det kändes rätt lönlöst, han har dödandet i generna och sånt går inte att argumentera med...

1 kommentar:

Anonym sa...

Varför fick inte jag gös och United Chelsea???
Stackars lilla jag ju fick ju sitta helt ensamen i stora tv-soffan och titta. Mycket osolidariskt!