lördag 3 januari 2009

utökad ismetekrets

av en slump råkade jag vid något tillfälle nämna någom om fiske på fotbollsträningen. då framkom att tobbe, fredde och erik alla var inbitna gäddfiskare och dessutom hade börjat lite smått med ismete förra säsongen. i brist på stockholmsis hade de åkt upp till sundsvall för att ismeta. nu har dock isen lagt sig lite varstans i stockholmsområdet och idag var det dags för deras 08-ismetepremiär!

efter viss tvekan bestämde vi oss för en lite avsides skärgårdsvik norr om stan. tobbe hämtade upp mig vid sju och på vägen norrut mötte vi upp de andra boysen. de ligger fortfarande lite efter utrustningsmässigt, men jag har en känsla av att det kommer att kittas upp ordentligt innan nästa pass som är inplanerat till lördag. hur som helst, deras ismetepulka var nåt i hästväg. en stor fyrkantig trälåda riggad med två gamla längdskidor i barnstorlek. de själva kallade den för "djuret", jag kallade den pulkan från helvetet...


theeee animal!

med mycket möda och visst besvär lyckades de släpa djuret ner för slänten och genom skogen fram till vattnet. redan där insåg de fördelen med min slimmade stigapulka. hur djuret är att dra genom hög snö vill jag inte ens tänka på...

vi valde att börja fisket vid en stor klippa med vass på båda sidor. varierad miljö kändes vettigt i ett nytt och ofiskat vatten. första fisken klippte i precis där klippan mötte vassen. det var erik som fick den äran att dra dagens första gädda, ca 3 kilo och ganska välmatad.


se mungipan, riktiga fiskare röker cigarill

så snart eriks firre gått tillbaka högg det på mitt spö utanför klippan. fast fisk, och stark sådan! den gjorde flera riktiga rusningar och jag var övertygad om att den vägde 5+. upp kom dock en trekilos, välmatad och fet, men helt oproportionerligt stark.

samtidigt smällde även ett av tobbes spön, men han missade det i uppståndelsen av de två landade fiskarna, och när han väl insåg det var det försent och fisken var borta sedan länge. det hände inte mycket mer och matsäcken åkte fram. fredde och erik hade varit riktigt ambitiösa och proppat en termos full med korv! inte nog med det, dessutom hade de tagit med sig senap, ketchup och rostad lök!


lyxkorv, med brötchen!

det kom ett par ströfäll under förmiddagen utan nån nämnvärd fångst, så efter hand flyttade vi alla spön mot en vik som såg ut att vara djup. det var dött ett tag men framåt halv ett kom det en liten eftermiddagsrush. bland annat fick fredde och jag dubbelhugg, båda spöna drog av exakt samtidigt och först fattade vi inte var det pinglade nånstans. detta resulterade i dagens två största gäddor, båda på ca 4 kg.


kort tjockis

efter det fick jag fäll på två spön nästan samtidigt. en gädda på två kilo plus och en spottad mört blev resultatet av det. vi plockade ihop klockan två eftersom tobbe skulle på hockey. om vi hade hållit ut kunde vi nog dragit några till, men det var skönt att komma hem. åtta göddor blev det totalt. jag tror att fisket var sådär idag, väderomslag och nordliga vindar senaste veckan känns inte som bra förutsättningar. dock ett godkänt resultat och det faktum att alla gäddorna var i mycket god kondition talar för att att det kan gå grövre fisk i området. det blir återbesök!

imorrn utlovas -10 vilket egentligen är alldeles för kallt för c&r-fiske. jag tänker antagligen göra ett försök ändå. vet inte var men det visar sig när jag har haft telefonkonferens med jimmy. djuret förresten, ligger redan i en container nära dig...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tuben, varför rinner det säd ur stjärten på din gädda? Nu börjar du på allvar att skrämma mig...

Magnus sa...

Då ska du se hångelbilderna jag har på Tuben och en liten harr...