onsdag 11 februari 2009

bra avslutning på en dålig dag

idag hade jag nöjet att förlägga ett ismetepass under arbetstid. vi hade friluftsdag på plugget och ungarna var ute på diverse aktiviteter. jag och christian skulle göra en eld och ha korven klar för grillning lagom tills vandringsgruppen passerade en liten sjö ute på nackaskogen.

christian skulle komma med ved och korv klockan elva. jag tänkte vara där tidigare och få ett par timmars fiske innan kidsen dök upp. problemen började redan på vägen dit, halvvägs genom länken insåg jag att stövlarna låg kvar hemma. bara att vända bilen och hämta, suck!

väl framme i rätt område frågade jag ett äldre par om vägen. de delade glatt med sig av en vägbeskrivning och jag dundrade iväg in på skogsvägarna. jag tyckte att det kändes väl långt och till sist fanns ingen väg längre. det var isigt utav helvete och plötsligt insåg jag att jag kanske inte skulle ta mig tillbaka med mina gamla usla vinterdäck. jag fick ta sats på ett ställe men det gick bra. jag följde en annan väg och fick syn på sjön genom skogen. ställde bilen och släpade med mig fiskepulkan ner längs en isig stig och genom snårskogen för att komma fram till sjön. väl där möttes jag av en skylt som talade om att jag var vid fel sjö. ännu större suck, när skulle eländet ta slut?

det var bara att släpa tillbaka alla prylar genom snårskogen och upp för den isiga backen. tillbaks till bilen och iväg igen. försök nummer tre ledde mig äntligen rätt, och spöa var riggade och klara klockan elva. jag valde att sätta ut längs en bergskant som såg het ut. jag har hört ett rykte om att det tidigare planterats ädelfisk i sjön, och min teori var att jag skulle kunna komma i kontakt med eventuella kvarlevare genom att placera små mörtar på botten i sjöns till synes djupaste del.

en dryg timma senare hade det inte hänt ett skit. ungarna kom, grillade, och drog vidare. när jag blivit ensam igen flyttade jag om alla spön till en grund kant nära land. brydde mig inte om att loda ut botten utan släppte bara ner under iskanten. hann inte mer än sätta ut alla spön och hjälpa christian att bära lite grejer till bilen innan närmsta spöt fällde. upp kom den här:



en alldeles kolsvart gädda med guldgul buk. fet och fin, dryga 3 kilo. lite oväntat! dessutom med ganska rejäla bitmärken från en grövre pike. christian plåtade åt mig, sen drog han. då small det igen på spöt längst bort. en kort språngmarch senare låg nästa gädda på isen. en snipa, men om möjligt ännu mörkare än första gäddan!


stålgrå snipa utan teckning

hann knappt kroka av snipa innan nästa spö fällde av. ytterligare en fisk i trekilosklassen fick syna isens ovansida. längre och smalare än den första, och även denna med rejäla bitmärken. jag flyttade om några spön och drog två gäddor till i rask följd. båda lika mörka och mystiska, med guldgula magar.


gäddbuk

sanslöst vackra gäddor. jag har aldrig sett något liknande, men jag har heller aldrig fiskat i en sjö med så mörkbrunt vatten som i denna. fem gäddor mellan kl 13 och 14 tyder ändå på ett hyfsat bestånd, och 3 av 5 hade ganska rejäla färska bitmärken. det finns alltså större fisk i området, mersmak! skulle mer än gärna posera med en alldeles svart tolvkilos...

9 kommentarer:

Jonas sa...

Sjukt coola fiskar!

Tony sa...

Läckert!

Anonym sa...

Äckliga färger, var du ute i Solna och drog pike?

Magnus sa...

Hehe Metal-gäddor. Asballt!

Anonym sa...

i nacka. aik-gäddor mitt i bajenland, haha!

Anonym sa...

Fy fan, två fel gör verkligen inte ett rätt. Tacka vet jag gös i mälaren!

Tony sa...

På tal om Mälaren. Fick en het kontakt angående båtplats här i Traneberg. Får hoppas att han håller sitt ord, för om han gör har man fem minuters promenad till båten och kommande gåstrolling.

tuben sa...

låter sweet som faaan tonyboy! jag kan nästan garantera att vi knäcker ditt pers första turen....:)

Tony sa...

ja det finns ju en anledning varför inte mitt pb står med i listan. haha fast gåsnollan har man ju spräckt :)