söndag 15 februari 2009

gryningsgädda

i lördags var min tanke från början att köra ett halvdagspass, för att hinna med fotboll efter lunch, och sedan satsa rejält på söndagen. sen insåg jag att fotbollen denna helg låg på söndagen, så det blev ändrade planer. grävlingen var på utflykt norrut så det var fiske ensam eller med jimmy som gällde. jimmy var högst tveksam kvällen innan och snackade en massa om att hans sociala liv hade utarmats sedan han började fiska. jag sa åt honom att stanna hemma och sova, men kl 06.01 lördag morgon ramlade det in ett sms som undrade när vi skulle åka... haha.

jag hade långtgående tankar på ett fiske längre norrut i mälaren, men det blev till sist ett latmansfiske i hemmahamnen. det finns en fin 6-metersplatå med djupare vatten omkring som jag länge har velat testa, och nu hamnade vi där.

grejerna var ute strax efter gryningen, och relativt omgående small det på en av mina bottenplacerade mörtar. gåsförhoppning, men självklart var det en grön.

mälargädda i gryningsljus

denna tidiga fiskkontakt gav mersmak och förhoppning om ett hyfsat fiske. jimmy, som enligt mig är totalt dum i huvudet, skulle gå på djurgårdens träningsmatch mot sirus som började efter lunch. jag fattar inte vad som kan driva en människa att kolla på utomhusfotboll en iskall februaridag, men det är ju inte mitt bekymmer... hur som helst behövde han dra vid elva. fram tills dess hade det inte hänt ett dugg mer efter första gäddan! strax innan jimmy skulle gå fällde i allafall ett av hans spön, och resulterade i tom krok vid mothugg.

jag stannade kvar ensam på isen med alla 10 spön ute. gjorde ett par flyttar under dagen och det gav totalt en liten snipa till. efter en lång kall händelselös dag kändes det mindre lockande med fiske på söndagen, så jag ställde in det planerade förmiddagspasset som jag och tobbe skulle ha förlagt norr om stan.

nu väntar en ny jobbvecka. om den kommer att innehålla någon form av fiske återstår att se, men i bästa fall så kanske det kan bli något. annars är det värtan ismete cup på lördag och ett rejält pass gös på söndag som gäller!

Inga kommentarer: