söndag 8 mars 2009

0,5 till 10 meter

trots olycksbådande väderleksrapporter gav jag och jimmy oss ut mot nya jaktmarker idag. jag var lite osäker på vägen, men vi hittade ganska snabbt en bra parkeringsplats vid ett nudistbad. nudisterna lyste med sin frånvaro och jimmy visade inte pungen, tro det eller ej.

vi började fisket vid en fin udde intill en vassvik. spön från vasskanten och ut mot 6-7 meters djup. en mörtfäll var allt första timman hade att erbjuda och vi inledde en rask flytt mot djupare vatten. nu satt spöna placerade på djup från 6 till 10 meter, och jimmy behövde hälla vattnet av de hårdkokta. det var vad som krävdes, knappt hann han plocka fram drulen innan hans spö längst ut fällde! jag var först på plats och såg att linan löpte ut fint. fotbollshuliganen kom springande med kisset droppande från slangen och kunde kroka dagens första gädda, 2 kilo prick. samtidigt som jimmy drillade gädda drog mitt spö intill av, så jag skyndade dit medans jimmy höll tvåkilosen i hålet i väntan på tången. min fäll resulterade i en stulen mört, så jag skyndade mot lägret för att hämta tången. väl där såg jag att jimmys spö allra längst bort också hade fällt, så jag satte full fart dit. 15 fot utdraget, men ingen mört kvar. tillbaka till jimmy med tången för avkrokning. sen tillbaka för att hämta mörthinken, och då fäller ytterligare ett av jimmys spön! även denna fäll blev resultatlös, men vilken huggrush! fyra fäll på några ynka minuter.

sen dog det hela ut, även om två ströfäll på djupvattnet gav två mindre pikes för mig. vi gjorde en drastisk flytt in i en extremt grund vik och ändrade taktik från tiometersfiske till halvmetersfiske. vi hann inte få ut mer än två spön var innan mitt första fällde. vilken lycka, taktiken fungerade! tyvärr var det en snipa. vi hann få ut resten av grejerna och sätta oss ner. jimmy tyckte att det var hans tur nu, och jag sa: -okey då, du kan få en liten, om jag tar en stor efter det. ett av jimmys spön fällde nästan direkt, och den här kom upp efter en kort men intensiv fight.


kort tjock grön, 6,14 kg

som tack för besväret passade hon på att visa jimmy att gäddor har vassa tänder. han själv förstår inte hur det gick till, men på något vis tog hon ut sin hämnd för besöket ovan isen.



jimmy förblödde inte även om det ser ut så, och vi slog oss ner i lägret. om detta var den lilla gäddan, vad skulle då jag få? en spännande tanke, och en stund senare fäller ett av mina spön mitt i viken. jag återfår mina förhoppningar om stor gädda, men självklart blir det en gäddkorv, och mitt löfte till jimmy fick uppenbarligen motsatt effekt. vi körde på en stund till men inget mer kom upp på isen. summa summarum sex gröna; tre på djupet och tre på halvmeterdjupt vatten. pike finns överallt!

Inga kommentarer: