lördag 7 mars 2009

tretimmarsfiske

idag hade jag planerat ett litet mikrofiske på trekanten innan fotbollen. hade tänkt sätta ut 2-3 spön med små mört och resten med räka. mörttesen gick direkt åt helvete då jag bara hade 4 mört i mierda. jag offrade en av dem, den minsta, och riggade 4 spön för enkelkrok med räka.

väl på plats vid halvsjutiden såg jag att det redan var folk på sjön. när jag kom ut på isen visade det sig vara tre seriösa ismetare med 15 spön ute! helt galet... de satsade på gädda och det är kanske inte helt fel, det kan gå nån regnbågsätande kluns där.

jag gick över till andra sidan och satte ut mina grejer. efter bara en kort stund fällde mörtspöet. mycket spännande när det kan vara gädda, abborre, båge, örjan eller röding! tyvärr blev det en grön på ca två kilo. kroken satt längt ut i mungipan vilket nog var tur, den tunna flourocarbontafsen hade knappast överlevt annars.

efter det blev det inget mer trots en totalflytt till bäckinloppet. de andra ismetarna hade fyra fäll medans jag var kvar, men de fick inte upp nåt. nu är det två fotbollsmatcher som står näst på schemat! imorrn kan det bli en tur till en större insjö, men det ser ut att bli sex sekundmeter och snö... usch!

Inga kommentarer: