söndag 15 mars 2009

trögt gäddfiske, tur att det finns bonusgås

jag skulle kunna skriva världens längsta bloginlägg idag, men jag skall försöka fatta mig kort och lägga energin i köket istället.

idag testade vi en ny skärgårdsvik som snackat om några veckor. jag, grythen, pappa grythen samt en snubbe som heter kalle som jag lärt känna via fiskesnack. han har nyligen flyttat hit till örnsberg och sjukt nog visade det sig att han också är mas från början, född och uppvuxen i hedemora.

efter en timma fiske var det enda som hade hänt att 3 mörtar själva dragit av. mörtarna var extremt livliga idag, det må jag säga. efter viss tvekan plockade vi ihop och flyttade till en annan vik där vi tidigare haft ok fiske.

vi hann få ut grejerna och sätta oss ner, sen fällde det för gryth. vi trodde såklart på en mörtfäll till, men där hade vi fel: det kom upp en grön på 3 kg. inte långt senare fällde det för samma fiskare igen. denna gången var succén ett faktum, fångsten visade sig vara en perfekt matgås på 1,6 kg.



efter gåsen dog det ut lite. ungefär en timma senare fällde äntligen ett av mina spön, och resulterade i fast fisk. glädjande nog var inte heller detta en grön!


kom hit med vågen för helvete!

när jonas väl hämtat vågen visade sig den extremt romfeta göshonan väga 4,12 kg. lite besviken blev jag allt, vi hade gissat på närmare 5. men det var förmodligen som vanligt, bara en stor jävla uppblåst simblåsa. det lär vi dock inte få veta eftersom hon självklart fick simma hem igen efter avklarad fotosession.

efter fettgösen blev det återigen lugnt. jag satsade på att borra om mina spön inom samma område och det fick omedelbar effekt i form av ett fäll. fast fisk blev det, en gös på ungefär 3 kilo som följde med ända in till hålet. tyvärr fastnade kroken i iskanten och fisken kunde slita sig. sen hände absolut inget mer, kalle fick alltså inte ett enda fäll på hela dagen. sammantaget trögt fiske, men roliga fiskar som kom upp.

nu ska jag försöka mig på ett intressant kulinariskt projekt i köket - hemmagjorda fiskbullar, så kallade queneller. jag åt gäddqueneller igår och det var alldeles fantastiskt gott. tänkte testa samma recept med örjan, det kan inte bli annat än succé!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Äntligen lite fisk som får smaka klubba! Jag gillart!

Anonym sa...

Hej
Kul med några från Örnsberg, bor där själv, har båten i slagsta dock.

//Jonas
www.skitjeepen.se