torsdag 19 mars 2009

en blåsig eftermiddag

igår smet jimmy, grythen och jag från jobbet vid lunchtid. vädret var brutalt fint och fiske på arbetstid är ett bra tidsfördriv. tyvärr ser man inte hur kall vinden är när man sitter inomhus, så jag klädde mig åt helvete för dåligt. jimmy däremot, valde flytoverall, men frös ändå! det säger lite om hur kallt det var, trots strålande solsken.

fisket gick faktiskt över förväntan. hela viken var grumlad av smältvatten och vi trodde helt seriöst inte att vi skulle få en enda fisk. dock fällde ett av jimmys spön nästan omedelbums, med spottad mört som enda resultat. samma procedur upprepade sig för mig en liten stund senare. sen tog mr gryth över showen med tre snabba fäll! först en misstänkt gås som släppte i hålkanten, strax efter det en grovsnipa på dryga två, och direkt efter det ytterligare en gädda på lite drygt fyra. den sista gäddan återutsatte sig själv innan fångstmannen ens han fatta vad som hände, så ni får hålla tillgodo med lillgäddan som dock ser betydligt större ut än den var i verkligheten.



sen dog fisket ut totalt. det gjorde även vinden som tur var, annars hade det inte gått att stanna kvar när solen gick ner. precis i samma stund som det började skymma hände något. först fällde ett av mina spön och det kom upp en pike. sen fällde det för jonas och det kom upp en pike till. medans vi kladdade med den såg jag av en slump att en av jimmys vippor stod rakt upp. gud vet när den hade fällt, men det var fisk kvar och dessutom en gås!


ful bild på en ful fisk

3,07 kilo gås innebär nytt pb för jimmy. som synes på bilden hade det nu blivit rejält mörkt, och det kändes som en bra avslutning på dagen. isen bär fortfarande men nu börjar ismetesäsongen verkligen att närma sig slutet. det blir tvådagarsfiske i helgen, men nästa helg är det mörrumspremiär och om det går att fiska helgen efter det är högst tveksamt. nu ska det ätas örjanbullar, sen blir det en timmas badminton!

Inga kommentarer: