onsdag 1 april 2009

aprilgös

mitt och jimmys planerade efter jobbet-pass idag blev av. grythen var länge sugen och velade in i det sista, men valde att stanna hemma.

isen var riktigt äcklig, det har hänt mycket sedan i måndags, då det kändes helt safe. nu hade isen skiktat sig och det knakade rejält i det övre lagret. isen var totalt ca 20 cm men den var rutten rakt igenom. hur läskigt som helst, men vi smög oss ut ändå.

hyfsat tidigt fällde ett av mina spön med spottad mört som resultat. jag riggade om med extra lös gummisnodd, och inom en minut fällde det igen! den här gången blev det en mäktig rusning på 30 fot innan jag krokade fisken, som var riktigt tung! yes tänkte jag, äntligen en gös på 5 plus. tyvärr berodde tyngden på att linan låg runt bröstfenan och jag släpade fisken sidledes i vattnet. dock var det en vacker gös.


3,41 var vikten

efter det drog jimster en gädda, sen var det dött. jag frös om fötterna och ville hem, så vi siktade på att plocka ihop strax före nio. kvart i fällde ett av jimmys spön och fisken drog lina, men det blev tom krok i mothugget. jimmy ville fiska vidare men jag kände mig nöjd, så det blev hemfärd. detta var nog säsongens sista ismete efter gös. vi hoppas på ett gäddpass i helgen, men med tanke på hur isen ser ut får vi se om det går att komma ut. rapport om det kommer i helgen.

Inga kommentarer: