lördag 18 april 2009

Gäddfiske med ny bekantskap

Min sambos väninna Lina, har haft den goda smaken att flytta ihop med en kille som heter Marcus. Marcus är en riktigt trevlig dude och dessutom totalt hooked på fiske. Igår skulle jag och Heléne fara ut och hälsa på i Vallentuna och då ringde Marcus och erbjöd ett gäddfiske i vattnen runt Waxholm. Planen var att hämta upp en båt hos hans farsa, skicka den i sjön och spinnfiska efter pike några timmar, medans våra flickvänner sysselsatte sig med annat. Vi kom iväg mitt på dagen och efter att ha släppt av Hellen och bilen i Vallentuna styrde jag och Marcus mot Waxholm. Han hade tidigare berättat att han tillhör en fisketokig familj med en farsa och en lillebrorsa som ägnar varje ledig minut åt sportfiske. Graden av fisketokighet hade jag inte fullt ut förstått förrens vi kom ut till Waxholm för att hämta båt och fiskeprylar. Såväl båtpark som betesförråd och spöarsenal var det överjävligaste jag har sett och överträffade med råge vad de flesta sportfiskare vågar drömma om. När båten sjösatts cruisade vi runt bland hotspotsen i Marcus hemmavatten. Jag hade inte spinnfiskat gädda på drygt ett år och kände jag mig ringrostig till en början, men allt eftersom jag hittade tillbaka till ambassadeurdängande och jerkknyckande kunde jag konstatera att mitt nyinköpta jerkspö va en mycket bra investering. Vi fiskade några timmar och nötte av många fina platser. Båten gick fantastiskt bra och transpoterna mellan hotspotsen gick snabbt och smärtfritt. Dock var gäddorna tröga som fasen. Marcus krokade 2 mindre gäddor på samtail. Båda tog på samma fläck två kast i följd. Jag missade 2 mindre gäddor, båda föll för en gammal söndertuggad Fox belly up men gick loss. Innan vi avbröt ringde Marcus sin brorsa och farsa som hade åkt ett tjugotal mil söderut för att fiska gädda i Gryts skärgård. Dom hade krokat 38 gäddor och missat ännu fler och då hade dom ändå flera timmars fiske kvar. Att lyckas med detta under förleksfiske tyder på att man har ganska tokbra koll på vad man sysslar med... Idag tänkte jag ge gäddorna en rematch, men jag kommer att byta taktik. Det blir insjö, biltaksbåt med elmotor, 4 trollingspön och pelagsläpande av Nils master i låg fart bakom spöparavaner. Tony hänger eventuellt med. Jag återkommer med rapport.

Inga kommentarer: