fredag 17 april 2009

ryck i spöt av oväntad art

trots en del tjat har jag inte lyckats få med mig varken grythen eller jimmy in till strömmen. tony var dock inte svårlurad och ett eftermiddagspass i fredagssolen kändes lockade. sagt och gjort, vi möttes upp i gamla stan vid femtiden utrustade med stål och sänkhåv.

vi började fiska där jag fick min örjan senast, utan resultat. vi jobbade oss så sakteliga neråt och måsarna avslöjade genast att det fanns gott om bytesfisk på plats.



i ett grundare parti med ganska strid ström samlades norsen och måsarna var som tokiga. vi blötte våra myror i ett bakvatten i närheten av norsstimmet och plötsligt stod jag och tony och dubbeldrillade fisk!


salmonoid av finaste sort, tyvärr inte så stor som man kunde önska...

hehe. dubbeldrillen var inte så märkvärdig som man kunde hoppas. vi lyckades lustigt nog att felkroka varsin nors i samma kast. det kom upp ett gäng till, plus några obskyra fjäll som fastade på min gamakrok efter att jag känt några ryck i spöt. det skulle dock bli åka av på riktigt strax därefter...


drillning av skrattmås!


det beryktade näbbgreppet...

under alla år jag fiskat har jag aldrig haft en mås på kroken, trots många försök till prickkastning. men denna dag, när jag gjorde allt för att slippa närkontakt med mås, skulle såklart en dum jävel fastna! inte mycket till fajt faktiskt, den flaxade lite i början men när jag försökte rycka loss kroken störtade den rakt ner i vattnet och sen var den ganska spak, bara att veva in. jag och tony lyckades med genensamma krafter kroka av och återutsätta den. jag tog ett kombinerat näbb och fot-grepp och tony gjorde en insats med lädermannen.

efter måsincidenten gjorde vi ett litet olaga intrång. det är nåt slags jävla bygge på norrbro varav man inte kan gå där. vi snikade oss dock förbi avspärrningsstaketet och tog oss in. dängande där gav intet, men på vägen därifrån tog vi oss ett snack med gubben som har en av håvbåtarna.



han visade sig vara från norberg av alla ställen, och kände nog lite gemenskap med oss masar. han fick inte mycket örjan i sin jättehåv men däremot en och annan grov borst samt en helvetes massa nors av alla storlekar. innan vi lämnade honom fick vi med oss en nätt liten kasse med 2,5 kg nors för den överkomliga summan 20 kr.



sommarens rödingtroll på vättern känns räddad! nu återstår bara jobbet att sortera och frysa in skiten på något bra sätt... vissa av norsarna var för övrigt helt gigantiska, på tok för stora för löjtackel men väl så fina till flötestrolling efter pike. jag funderar även på att lägga en i stekpannan...



vi fiskade oss tillbaka utan resultat. nu börjar klockan bli mycket och jag har en helvetes massa nors att ta hand om, och ett borstfiske på värmdö att se fram emot imorgon!

1 kommentar:

Jonas sa...

Helt suvve med norsen! Grymt att ha till rollingen! Kanske skulle kitta zippåsar på Swanströms och styckfrysa?

Förresten kanske vi skulle ha en kategori för spöfångad sjöfågel?

Vägde du måsen?

Hoppas jag tar mig ut på gäddfisket imorrn. Med guide och allt.... Är så jävla svinförkyld.