söndag 12 april 2009

påskalax i bibelbältet

tony och jonas har länge tjatat på att jag ska följa med ner till vättern på "riktigt" fiske, dvs trolling efter salmonoider av olika slag. jag har hittills avböjt, men visst har jag varit lite sugen när de kommit hemsläpandes med trindfeta niokiloslaxar. inte blev suget mindre när jag fick känna smaken av vätternlachs, maken till god firre har jag aldrig haft i min mun. dock är jag lite frusen av mig och när det är midvinter föredrar jag fiske från is. vårfiske däremot är en helt annan femma. påskhelgen såg ut att bjuda på solsken och svaga vindar, så det kändes lite som nu eller aldrig.

sagt och gjort, mörttaxin lämnade örnsberg vid 17.30 på onsdagen innan påsk. båten har legat på plats i vättern hela vintern, lustigt nog är det billigare att ha den liggande i sjön där än att ha den på land i stockholm.

på torsdag morgon var det uppstigning 05.00. vi möttes av tät dimma och ett lätt regn, och det kändes väldigt bra med hardtopbåt. vi skickade ut grejerna och det dröjde inte allt för länge innan en liten returlax fattade tycke för ett löjtackel. ytterligare flera returlaxar klev på, och antalet löjor i betespåsen minskade i snabb takt. i samband med att molntäcket gav med sig kom första godkända fisken. det var grythen som drog en örjan strax under två. inte långt efter fick även tony kontakt med en godkänd fisk, nämligen denna prydliga lax.


4,5 kg spiggfetto

löjorna började ta slut och vi bestämde oss för att öka takten och fiska med plast. det gav ytterligare tre godkända örjan de närmaste timmarna, sen dog det ut. vi laborerade med diverse konstiga beten och ett av mina hemgjorda havsöringsbeten fick chansen högst upp på djupriggen. att säga att det small i omgående vore väl att ta i, men faktum är att det smackade i på öringbetet efter en stund. jag var såklart sugen, men det var grythens tur så det var bara att kliva åt sidan. fisken var lite oväntat en lax, dagens andra godkända.


3,5 kg laxdans

laxen tog klockan 3. vi fiskade ytterligare 5 timmar, utan så mycket som ett pet! otroligt segt minst sagt, men vi kändes oss ändå ganska nöjda med dagens resultat. fyra godkända öringar, två godkända laxar och en hel hög med returlaxar. det som saknades var en röding, samt en listfisk, men vi hade ju en hel dags fiske till att se fram emot.

dag två tog vi oss en liten sovmorgon och gick upp 06.00. på torsdagen hade vi inte sett till en båt på hela dagen, men denna dag var det två båtar som lämnade vår lilla hamn samtidigt som oss. en lokal snipa och en fet guidebåt. båda drog åt samma håll som oss, så det kändes som att vi tänkte ganska rätt. fisket var dock ganska trögt, och efter en dryg timmas resultatlöst fiske drog båda de andra båtarna ut mot mitten av sjön. vi höll oss kvar längs kanten och ungefär samtidigt som de andra försvann började vi dra fisk. jag var först ut för dagen och givetvis blev det en liten returlax. sen var det dött igen, och jag passade på att sova lite under hardtopen eftesom det ändå var långt tills min tur att drill fisk. en timmas sömn blev det innan det kändes nåt igen, och det var tony som drog dagens första godkända lax. precis 60 cm höll den, men den var fet och vägde nästan 3 kg. sen small det igen och gryth fick en skaplig öring. jag hade nästan gett upp hoppet om att få drilla mer fisk, men det blev en jävla fart. inte långt efter öringen small det igen och nu var det min tur. lite tyngd i spöt denna gång, äntligen en riktig fisk!


första vätternlaxen, 3,8 kg

fisket fortsatte att gå bra under dagen, trots strålande solsken och näst intill vindstilla. tony drog en lax stöpt i samma form som min, gryth fortsatte dra öringar och tony fick även en vätternröding, salvelinus bibelbälticus! i och med det hade vi lyckats med ett av våra mål, dvs en grand slam!


röding, inte stor, men stor nog att ätas...

själv fick jag endast en till returlax, men totalt gav dagen åtta godkända fiskar. tillbaka i hamn träffade vi på flera andra som varit ute, bland annat guidebåten som inledde dagens fiske i vårt kölvatten. de beklagade sig över hur uselt fisket är när det är vindstilla och sol, så de blev mäkta förvånade när de fick höra att vi hade fiskat riktigt bra. åtta godkända fisk i båten verkar vara ett avundsvärt resultat en dag som denna. snubbarna som hyrde sig en guide och ändå bara fick hälften så mycket fisk som ett gäng masar en gammal campingbåt kände sig förmodligen lite blåsta på konfekten. det blev dock inte vi, totalt lyckades vi klämma ner 18 kilo fiskfilé i kylväskan och om man räknar lite på det så har resan gått plus minus noll, även med ett rimligt kilopris på fisken!

Inga kommentarer: