måndag 18 maj 2009

Trolling mä knätofs

Det blev en tur på Siljan igår. Gick upp tidigt och fiskade några timmar på morgonen och förmiddan. Har haft mycket annat att göra i helgen, så jag kunde inte sätta av mer tid än så. Utgick från Tällberg och kryssade runt ute vid Vattholmsskären/Vaverön/Tingsnäsudden. Skrämde upp en Siljansöring med fettfena, men den höll inte måttet så den fick gå tillbaka. Högg på samma tomic som den förra helgen i Väsman. Fin dag med strålande sol och blank sjö, men fisket va väntat dött. Den som har lite lokalkännedom hade säkert kunnat kroka på fler örjan, men jag har än så länge dålig koll på Siljan och ser vårens och försommarens fiske där som lite läroperiod. Nu är jag nere i stan och jobbar ett par dar, men redan på onsdag börjar ju en långhelg, så det ska säkert finnas tid för ett fiske eller två. Kommer nog att utgå från annan hamn nästa gång och prova lite nya ställen. Vattentempen låg på mellan 7 och 9 grader, så det borde inte vara bortkastat att satsa på öring en helg till.

6 kommentarer:

pjee5 sa...

Finns ingen lovlig storlek för Siljansöring med fettfena. Men riktigt kul att du fick en vild iallafall!

Jonas sa...

Det är bra det.

Hörde förresten i byn att nån fått en gös på 4.2 i Siljan här i veckan.

Antagligen är dom för få för att det ska vara värt att bedriva nåt riktat fiske, men jag trodde knappt det fanns några alls...

pjee5 sa...

Hörde om en 3 kilos fångad i ryssja jag. En som jag känner har tagit en på över 4 kg, men det var några år sedan. Så visst finns det, men som du säger så tror jag inte att de handlar om några mängder.

teamholen sa...

Vad var det för färg på tomicen? Om Gösen i siljanssystemet så har det gjorts utsättningar för många år sedan, men inte numera. Vattnets sägs vara för klart i siljan för gösen har jag hört..
Mvh Olle

Jonas sa...

Finns ju gott om gås längre ner i dalälven, så rent logiskt borde det ju finnas gås längre upp i systemet även om jag kan hålla med dig om att Siljan knappast är det första vatten man tänker på när man tänker på gös.

Nu ligger mina fiskegrejer kvar uppe i byn och jag är nere i sthlm och jobbar, så jag kan inte kolla färgkoden på tomicen. Men det är en RT-färg med infälld krom. Kan kolla upp färgens nr under helgen.

tuben sa...

vattnet i barkensjöarna är väldigt klart och fint. gösen där trivs som fisken i vattnet, så det är nog andra faktorer som påverkar...