söndag 10 maj 2009

Seg öringtur & sjukhusbesök

Väckarklockan ringer 03.15. Upp, på med kaffekokarn. Ut, gör i ordning båten. Hämtar upp Hedin en timme senare. I med båten, ut på sjön, i med 4 spön var. Kryssar runt, väntar, teoretiserar, byter beten. Fiskar några timmar. Hedin drar ett par gäddor, jag har nåt påslag som inte löser ut. Fiskar vidare, dags att byta till löja och nors? In i hardtopen för att hämta kylväskan, schmack! Handen fastnar i taket. Tittar upp. Har klantat mig och hängt en wobbler i taket. Sitter en vmc ända in till krokböjen i höger ringfinger. Fan då! Tar en tång och drar. Kroken går inte att rubba då den skapliga hullingen låst fast en bra bit in. Funderar lite. Börjar tappa känseln i fingertoppen på det krokade fingret och fingret intill. Plockar upp grejerna. Kör in till hamnen. Stitch tar en vilopaus på bryggan och slumrar till i solen. Jag åker in till sjukan. Får vänta en bra stund. Läkaren kommer in till slut, lokalbedövar handen, vänder på kroken och trycker igenom den. Klipper av nedanför hullingen och backar ut. Stelkrampsspruta. In i bilen, tillbaka till hamnen, ut igen. Det blåser skapligt, upp mot 10-12 sekund i byarna. Går lite vitvågor men Väsman är en tacksam sjö. Finns alltid lä nånstans och det blir inga stora dyningar... Vi sliter i flera timmar och har 4 pet som inte fastnar. En går fast. Den är precis 50 cm. Har ju lovat morsan och farsan en öringmiddag så den får smaka på batongen. Vi bryter i skaplig tid och plockar upp. Dagen därpå kör jag tillbaka båten till Rättvik, hämtar sambon och styr tillbaka till skitstockholm. Nu väntar ytterligare en jobbvecka för ett skadedrabbat FK Batong :-)

8 kommentarer:

Magnus sa...

Haha hardcore! Inget tjafs, bara nötande!

Jonas sa...

Haha. inte så hardcore att åka till sjukan, halvfegt att jag inte tryckte igenom kroken själv och klippte av den. men den krokspetsen satt nog rätt nära skelettet och det va svårt att bända runt kroken så jag inte blev tvungen att trycka den genom nageln från insidan och det hade jag aldrig pallat... så halvfegt ändå, men vi va ute ett par timmar längre än planerat, så vi tog ju igen det...

Tony sa...

snyggt! men var är bilden på handen?

Jonas sa...

Hade inget batteri i kameran på hela dan. Men Hedin har nån kamerabild på sin blogg. Finns även nån skaplig bild på båten och så den på öringen som jag tattade därifrån. Kolla på Blackmaster på våra länkar.

teamholen sa...

Fin öring!
Hur går din båt med tohatsu motorn i fullfart Knop? Har en lika men mitt skrov är inte gjort för planing utan gräver ner sig rätt ordentligt i aktern.

Jonas sa...

Den går skit. Motorn orkar inte driva ur ordentligt. Har ingen varvräknare inkopplad, men misstänker på goda grunder att det finns upp till 2000 varv till att plocka ut. Motorn orkar inte riktigt plana båten, den blir liggandes i halvplan runt 15 knop. Hade tidigare en 50 hk tvåtakt och då planade båten vid 16-17 knop och hade en maxfart på 28 knop. Kommer att byta propeller på motorn. Nuvarande prop har stigning 9.9x13 och det funkar inte. Hittar jag rätt propeller, båten planar och motorn varvar ur ordentligt borde jag komma upp mot 20 knop. Ska kolla med nån propellerfirma.

teamholen sa...

Hör av dig när du har bytt propeller. väldigt nyfiken jag också om det går att lösa. Jag har samma prop, ska du ha högre stigning?
/Olle

Jonas sa...

Det vet jag inte. Kan det där så dåligt. Men jag tar hjälp av nån firma och egentligen skulle man satt dit en varvräknare oxå. Det är ju rätt väsentligt för den typen av justeringar har jag förstått...