torsdag 7 maj 2009

Trolling till helgen

Imorrn plockar jag bilen full och sticker från jobbet efter lunch. Efter ett par timmars bilresa blir det en shoppingtur i Smedjebacken, (YM + båtshopen), sen oljebyte på nya motorn. På lördag ska pannbenet sättas på prov igen, då det kommer bli toknötande från abnormt tidig morgon tills så sent jag orkar. Har jag lite tur får jag med mig Hedin ut på förmiddagen och kanske farsgubben på eftermiddagen. Annars får det bli en ensam dag på sjön. Öringsfisket i sjön har tydligen tacklat av lite i takt med stigande vattentemp, men istället har gäddorna gjort entré och Hedin drog en gris igår. (Kolla bland länkarna och surfa in på team Blackmaster). Troligen blir det i huvudsak plast, ståltafs och lite högre fart, men ska även prova att trolla med nors i Anchovyskallar. Just nu är FK Batong fattiga på löja, men istället stenrika på nors. Både Tonys och Tubens frysboxar stinker av gurka, så nog vore det alldeles överjävligt förträffligt om det fungerade bra. I övrigt har jag dissat efterjobbetfisket den här veckan. Anledningen stavas så klart hockey-vm, men nu är jag fiskesugen som fasen. Återkommer med rapport...

2 kommentarer:

Team PM Fishing sa...

Tjenare Jonas! Följer eran blogg slaviskt , en mycket bra blogg med sköna fiskeidioter. Var inte feg med att prova norsen den är en mycket underskattad betesfisk. har kört den ganska mycket i Vänern i vår och det har funkat mycket bra (från strömmen). Vi hade oxå ont om löja ett tag och körde 50/50 löja/nors och vissa dagar tog de bara på nors (även för Martin). Jag kör oxå med anchovy och brukar sätta en tandpetare i halva norsen längs ryggraden och det blir mycket lättare att ställa gången. Men det vet du säkert redan! Har hört en del om storöring i Siljan , är det något du vet något om? Var ska man fiska och när? Finns det något sjökort?//Patrik

Jonas sa...

Hej Patrik.
Hade missat ditt inlägg här. Mina svärföräldrar bor i Siljanstrakten och jag förvarar oftast båten där. Har tagit två repor på Siljan i höstas, men fick bara gäddor. Jag utgick från Tällberg som har fin isättningsplats. Har ingen koll på sjön, men har koncentrerat mitt fiske runt Vaverön, Vattholmsskären och Tingsnäsudden, dvs mitt i sjön i den djupa älvfåran. Ställen jag tycker är hur fina som helst, men jag har inga belägg för att påstå att det är bra fiske där.. Ska lägga tid där i sommar och hoppas kunna få mer kunskap om sjön. Annars tror jag även på vattnen runt Nusnäs och Sollerön, där jag oxå ska lägga en del tid. Det finns ett superfint sjökort över Siljan, där även Orsasjön och Insjön ingår. Jag köpte mitt på bokhandeln i Rättvik. Tack för tipset om norsen. Hör gärna av dig lite längre fram när jag hunnit fiska in Siljan lite, så kanske jag har nåt tips om sjön. Den håller ju även riktiga bamsegäddor, så försommarfisket får bli lite kombinerad gädd/öringtrolling med beten som funkar till både och, tomic tubby, lappia, bomber 15A osv. Vi höres / Jonas