söndag 7 juni 2009

Försommarens sista Siljantrolling

Som vi alla vet kommer Lake Trolling Tour till Siljan nästa helg. Såg det därför som lite sista chansen att köra där igår. Har ju lagt några kombinerade pass på öring och gädda de senaste helgerna, men i grad med att vattentempen stigit har jag riktat mig mer mot gädda. Gäddfisket har varit genomgående bra och gårdagen va inget undantag. Ponera att ett 30-tal team nästa helg har ett liknande gäddfiske som jag har haft de senaste turerna och slår ihjäl rubbet, så kommer det vara ca 1 ton mindre gädda i sjön nästa vecka. Kommer att lägga fler pass där till hösten, men det här blir försommarens sista. Gick upp tidigt och började i norra delen av sjön. Hann få i 3 spön och scmack! Gädda på 4 pannor direkt. En timme senare fick jag dubbelhugg och hann knappt komma i ordning igen så schmackade det i ett trippelhugg. Hade dissat öringnötandet idag och körde genomgående med Bomber 16A och Nils Master Invincible 15 cm. Efter drygt två timmars trolling plockade jag upp och marschade till Södra delen av sjön. Där har jag ingen koll och efter en dryg timme kammandes noll återvände jag till utgångshamnen. Väl där hängde jag ett par timmar i hamnen. Käkade, sov en stund i båten och inväntade fiskesällskap. Lillis dök upp och vid kl. 17 va grejerna i sjön igen. Vi hann väl lagom få ut prylarna och så fick Lillis drilla fisk. Ytterligare ett par fiskar senare och ett par missade hugg packade vi ihop, då det blåste upp och drog ihop sig mot sämre väder. Dagens summa blev 8 gäddor & 5 missade som löste ut men gick loss. Alla gäddor som kom upp låg mellan 3 och 5 kg. Inga stora denna gång, men väl en okej medelvikt och riktigt bra fajt i dom flesta. Va inte speciellt aktiv med kameran igår, så bilden fick jag låna från en tur för ett par veckor sen.

1 kommentar:

pjee5 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.