tisdag 9 juni 2009

Lyckad göspremiär

Åkte direkt från jobbet till sjön idag. Fiskade mellan 17 och 21. Körde från lillbåten med 3 spön, ett rakt bakom båten och två åt sidorna med great whiteparavaner. Man får bara trolla med 3 spön där, men det får duga, sjön är inte så stor... Första timmen va seg, men lyckades nita en gås på strax under 2 kg en bit in i andra timmen. Ungefär kl. 19 kom det igång. Smackade i ett riktigt skapligt hugg mitt i sjön. Kändes som att veva in en stor säck fast med lite duktiga stötar i spöet då och då. Storgåsvarning? När fisken kom till båten såg jag att den inte va under 5. När jag lyfte den över relingen kunde jag konstatera att den troligtvis va tyngre och vågen visade prick 6 kg. Va lite halvstressigt att hinna ut idag och kameran låg kvar i bilen. Dessutom va jag själv i båten, så nån vettig bild va det svårt att få till. Knäppte iaf några snabba bilder med kameramobilen och returnerade fisken. Har inte fått över bilden från telefonen till burken ännu, men jag kompletterar med nåt bildbevis senare i veckan. Fisken va riktigt kraftigt byggd, hade en trasig ryggfena och smackade i på en röd/vit Manns stretch 15+. Eftersom jag ville få tillbaka den i sjön så snabbt som möjligt gav jag fan i att mäta den. Hann precis få ut spöna igen så högg en pike på ca 2 kg. Vände upp båten och pang igen, en mindre gädda. Ut med spöna och pang igen, gös 2 kg. Sen dog det ut lite. Blev en bebisgös på hemvägen, knappt så jag såg att den högg, men det är ju kul att se att reproduktionen funkar oxå... Så dagens summa: 4 gås, 2 bonuspike, toppgås på 6 kg jämnt, nåt man får kalla en helt klart godkänd premiär. Har inga som helst ambitioner att knäcka mitt pb från förra året, en gås på 8.2 är inte helt lätt att få. Men min målsättning i år va att i alla fall nita en gös på 6 kg eller mer, dvs gränsen för storfiskreg. Känns dock lite sjukt att den fisken skulle komma på första turen. Men, men... det är ju för jävla kul att fiska gås, så jag kommer nog nöta på i alla fall.

Redigerad 10/6. Lagt till bild. Körde även en tur idag. Blev bara 2,5 timme på sjön och det blev en seg tur. En mindre gös kom upp, Manns stretch 15+ även denna gång.

8 kommentarer:

tuben sa...

när det gäller gås och första fisketuren för säsongen och mannen jonas gryth så jag jag säga inför nästa år att den där första turen kommer du inte att få vara ensam i båten!

Jimmy sa...

frågan är bara hur vi ska få plats alla tre? stapla på hög? bogsera tuben i flytring? den som lever få se...

Jonas sa...

Den som har minst muche när det är aktuellt får följa med som bete...

Jimmy sa...

Tuben är ju stöpt i samma form som en 16A borde inte han bli bete då? Den kan omöjligt skilja mer än ett par millimeter mellan dom två...

Jimmy med dyssläcksi sa...

Edit stavfel: Det

pjee5 sa...

Grym bild Jonas;)

pjee5 sa...

Snygga brillor förresten!

Jonas sa...

Man tackar...

Dock lite sorgligt att jag inte kunde få till en bild där hela fisken var med. Men med dom förutsättningarna va ju det en omöjlighet...