måndag 29 juni 2009

gås i två landskap

efter rättvik/norge/rättvikstrippen bar det av till ludvika några dagar för att hjälpa pappsen med bygget av inglasad altan, så kallad pensionärskuvös. givetvis passade jag på att fiska lite i rumpmasriket. nilo skulle släpa med anders forsberg på guidat gåsfiske, och jag lyckades lura med pn ut samma kväll.

fisket var tyvärr extremt segt. spaggen fick en fisk under hela natten, en gås på 5,5. jag och pn fick 4 gäddor och en gås på strax under 4. bilden på pn's fisk finns i min kamera och den har jag förlagt nånstans, möjligen i ludvika, så det blir ingen bild på den firren.

väl tillbaka i sthlm laddade vi upp för nästa fiske, paravantrolling på bekant vatten. jag och gryth'n möttes upp vid båten kl 17 och gav oss ut. det hela började ganska segt och första timmarna förlöpte helt utan kontakt med fisk. dock avslöjade lodet att det fanns gott om fisk i rörelse, och betydligt högre upp i vattnet än normalt. vi tog fasta på det och plockade fram beten som gick lite ytligare. det gav nästan omedelbart resultat för mig, men fisken gick lös innan jag hann känna vad det var. jag hann precis få ut draget igen när det small i på mitt andra spö, och denna gång var det som om nån hade hängt på en säck potatis. när potatissäcken dunkade skallen mot botten började vi inse vad det handlade om: grovgås!


6,2 kilo, regvikt och nytt pers!

efter fotografering tackade hon för sig genom att ge mig en rejäl dusch när hon simmade tillbaka ner i djupet. vi vände åter över den heta spoten, och det dröjde inte länge innan den andra halvdvärgen fick känna på säcken. denna dock något mindre, och till vår stora glädje sög den i sig en finsk handsnidad skapelse.



vi kladdade vidare en stund men det gav inget mer av intresse. batteriet började sina och vi rattade hemåt. precis när det var läge att plocka ihop löste en paravan ut för gryth, och det efterföljande sprattlet i spöt avslöjade fiskens art: en grön.



gäddan fick avsluta dagens fiske, som nog får anses lyckat. senare i veckan ger vi oss ut efter en ännu större!

4 kommentarer:

Team PM Fishing sa...

Bra "Gås" Hehe.... Stort grattis! En mycket fin fisk. Apropå ingenting så bloggar ni för lite , ni är så pass bra så ni behövs på blogghimlen. Stort hjärta och mycket humor är sånt som får mig att fortsätta att andas och drömma! Blogga mera!!!!!
//Patrik//

tuben sa...

om vi bloggar för lite beror det endast på att vi fiskar för lite, alternativt fiskar för dåligt! inte så kul att blogga om ett dåligt fiskepass....

Jimmy sa...

Yo T-boy! Du får se till att ge mig en mailadress till den det berör så att jag kan få upp ett inlägg om 5,5:an och manliggemenskap i Norrtälje.
Grattis till grossegåsse också!

Jan O sa...

...snyggt där, ni är grymma...