tisdag 7 juli 2009

6 kg --> 6 hg



när jag och jonas anlände till sjön idag möttes vi av denna välkomnande himmel. det luktade blixt och dunder lång väg, men fiskesuget var större än förståndet så vi gav oss förstås ut ändå. vi rattade genast till området där jag och jimmy fiskade bra senast, men det gav icke önskat resultat, så vi drog vidare mot nya jaktmarker. ganska snart betedde sig mig ytterparavan lite märkligt så jag plockade in den. det kändes ungefär som att jag fått skit på kroken, men väl inne vid båten visade det sig vara en gås på sisådär 6 hekto. en tiondel av den jag fick senast alltså...

sen började det mullra lite väl mycket, så vi återgick till hamnen och softade i bilen en stund. 15 minuter senare såg det mycket bättre ut så vi gav det en chans till. vi hade inga större förhoppningar med tanke på vädret, men vi behövde inte vänta allt för länge på nästa fisk.


det finska träet levererar!

en tvåkilosfisk som mycket väl kunde slutat sina dagar i matlådan, men den satt väldigt ytligt krokad så den fick simma hem igen. jonas tittade dock långt efter den, han hade lovat sin arbetsledare en gös eller så och han hade gärna gett henne denna...

apropå jonas så har han haft en lite kämpig period, de två senaste passen har förlöpt helt utan hugg. efter mina två fiskar började han misströsta även idag, men med finskt trä även i hans linända vände lyckan. först kom denna stekpannefisk:



lyckan var total, inte bara fisk utan fisk av rätt sort! en stund senare drog jag en likadan, snäppet större, och vi kände att vi var i ett stim. hugg för grythen igen och nu var det en lite tyngre fisk. hoppet om en hyfsad gås väcktes tidigt då drillningen var mycket lugn, men när fisken kom in till båten såg vi till vår stora besvikelse att den var grön. kameran packades ner igen och kroken lossades utan gäddlukt på fingrarna. tre snabba kontakter gav mersmak, men trots en stunds nötande blev det inget mer. imorgon hoppas vi slippa åskan, och att någon firre av lite tyngre kaliber fattar tycke för våra godbitar.

2 kommentarer:

Tony sa...

6 hästkrafter??

Jonas sa...

skulle nog vara hg, hektogram...

på den akterspegeln sitter bara 2 hästkrafter och det är fasen inte mycket kvar av dom efter +2000 timmars sotande...