tisdag 7 juli 2009

Harr & flygande kanyler


Har haft en liten semester i en dryg vecka och vad passar bättre än lite frenetiskt viftande i norr. Samman strålade med syrran i Ludvika sen drog vi direkt upp till Vemdalen, där väntade farsan. På väg ut till vårt hotspot stannade vi till på Ekbergs fiske för att kitta upp det sista och hämta ut dom beställda ölen.
Ut i skogen, pressa ner dom två plattorna i våra ryggsäckar och ut på myren med spöt i högsta.

Kom fram rätt sent till lägerplatsen men pappa tog hand om tältet så jag och Veronica kunde gå ner till ån.

Detta var första gången syrran var utrustad med ett flugspö så jag visade henne grunderna, önskade henne lycka till och gick sedan 50 meter nerströms.

Smack! Veronica med böjt spö.
Hon öppnade nå så ini jävulskt starkt med ett nytt PB. 1150gJag avböjde dan innan Tubens erbjudna gösfiske med ett -Nej jag ska upp till härjedalen och ta PB på Harr. Nu var det istället hon som tog mitt PB bara efter ett tiotal minuter som flugfiskare.
Hon tog strax efter en till fin harr på ca 6hg medan jag endast hade några hugg som ej ville fästa.

Morgonen efter smet jag innan frukost ner till gårdagens fångstgivande plats.
Första utlägget: harr 600g. Andra: harr 800g. Tredje harr 1100g. Därmed tangerade jag mitt förra PB.Vi blev varnade på Ekbergs att det var löjligt mycket mygg, knott, broms och småsvädan. Utrustad med amerikanskt myggmedel med 29% toulamide så trodde jag det skulle va lugnt, tjena.
På en piss kvart såg jag ut som jag blivit attackerad av nån galen nålpundare.
Sista dan traskade jag ner och förbi harrhålan och smög långsamt uppströms och spanade efter storharr. Torrflugorna ville dom inte ta så det var nymf som gällde. Bäst funkade finnens myra. Tog en på prick kilot och strax därefter var det stor fisk på kroken igen. Den här gången stannade vågen på 1200g så där hade jag mitt PB. Ett plus var att jag fick trycka dit syrra som hade byggt upp en viss dryghet i att hon tagit större harr än mig.
Hade dessvärre latjat med zoomen på kameran under drillningen så när bilden skulle tas blev det mest skit.

Totalt landades över 30 harrar med ett snitt över halvkilot så stället levererar fint.

Åkte upp till Lappland på torsdagen för att kolla in ett jobb. Började på fredagen med att flyga ut till fiskecampen för att snacka lite jobb och kolla på miljön. Blev ingen fisk men fint var det.
Stressade några älgar med helikoptern.
Vid midnatt på lördagen gick jag ner för ett nattfiske i Korpån. Fin å med både strömmande och djupa hålor. fick ett par halvkilos öringar innan jag gav upp vid 10 på morgonen.

7 kommentarer:

Jonas sa...

Galet! Bara att lyfta på hatten. Du får nog skaffa fram en ögonbindel och guida mig dit nån dag...

tuben sa...

jadu tony... kan du vifta upp kilosharrar på löpande band där så vetefan vad grävlingen skulle prestera med blyet. det vill man inte ens tänka på, va?

Tony sa...

Svårt at få tag på ögonbindel, men jag hittade en stor röd kula. funkar kanske att stoppa i mun.
De är ett litet smutt vatten, lämpar sig inte med bly och spinnspö där då ån på sina ställen inte är mer än 3-4 meter bred.

Jimbo tänker utanför lådan sa...

Fast Grävlingens problem verkar ju ligga i en förbannelse utfärdad av en bitter svältpippad zigenartant eller dylikt... Rent logiskt borde ju den där 1 kilos mörten varit i hamn vid det här laget om inte annat.

tuben sa...

grythen kan nog blöta bly även där ska du se!

Tony sa...

Slängde in en liten film överst i inlägget.

Jonas sa...

Men fy saten! Det får bli trolling på öppen sjö och myggfritt under stundande semester. Det där ser helt överjävligt ut!

Kiloharren får vänta. Vet inte riktigt va jag ska ta mig till för att lösa den förbannelsen. Åka längre norrut säger realisten, medans den kreative kanske skulle satsa på lite högfartstrolling på Vättern. Verkar ju ju mer sannolikt att kroka en i ryggen på det viset än att den ska komma upp i mina vatten...