tisdag 28 juli 2009

Klent med fiske - lite bloggande


Gick på semester för 10 dar sen. Förhoppningarna va som vanligt på topp. Svensk högsommar med skönt väder och så klart massor av fiske. Nu har halva semestern gått och det liknar mest skit alltihop. Har hängt uppe i masriket och det har hällregnat konstant. Hälsan har dessutom svikit en del. Svårt att sätta fingret på vad det är för fel, men sista veckan har jag mått lite småilla, varit ovanligt trött och haft dålig aptit. Nu är jag tillbaka nere i stan ett par dar och hoppas att skiten ska vända. Så, färdiggnällt och över till nåt slags rapport över det sparsmakade fiske som ändå blivit av.

Inledde semestern med att traila skutan till föräldrarnas sommarstuga vid sjön Hillen i Ludvika. Hillen är en gammal trögfiskad vän och det var där jag metade mina första borst. Den hyser ett skapligt gäddbestånd, förmodligen någon enstaka gås efter tidigare utplantering och även en och annan regnbåge och öring som rymt från fiskodlingen i Gårlången respektive via forsen från Väsman, sjöar som ingår i samma sjösystem. Väl där blev det mest slappande och morsans mat och efter viss ansträngning att få båten att ligga bra utanför bryggan hade jag svårt att ta mig samman och diciplinera mig till nåt fiske. Vid 19-tiden cruisade jag ut och donade i 8 spön med lite blandad betesarsenal, 16A, Nisse & Lappia. Siktet va inställt på att lura nån gammal storgås, men med tanke på hur få dom är i sjön - även på nån hyffsad pike. Sist jag fiskade där va i April förra våren. Då satsade jag på förrymd regnbåge i det kalla ytvattnet och lyckades faktiskt skrämma upp 4 stycken kvastfenor som hamnade i frysen.

Det blev en halvseg historia som genererade 4 hugg, alla med fast fisk, två som tog sig loss och två som va upp i båten och vände. Båda hyffsade gäddor, den största en välkonditionerad fisk på 7,5 kg. Jag lessnade vi 01-tiden, började packa ihop och tackade hand-gpsen för att jag lyckades ratta hem i bäckmörkret. För första gången kände jag på djupt allvar en riktig längtan efter en ordentlig plotter att navigera efter.

Gick in i stugan och sov ett par timmar och söndagen va tänkt till gryningsfiske. Det sket sig så klart. Sov bort fisket, latade mig och bjöd sedan föräldrarna på en båttur runt sjön istället.

Nästkommande dag blev det nåt halvdesperat förmiddagspass på Siljan. Blev fullkomligt sönderregnad och det va idioti att över huvudtaget ge sig ut. Som lök på laxen gav dessa 4 timmars lidande inte ett pet i grejerna. Jag sneade så till den grad att resten av veckan blev alles fiskefri.

Igår tog jag mig så ut igen. Fruktansvärt halvdant. Sov för länge, packade ihop för tidigt och va allmänt oengagerad dom 3 timmar jag va i båten. Blev en 5-kilosgädda i ytan och en ganska hyffsad borst på riggen.

Så, för tillfället råder jävligt låg motivation, allmänt neg. Har mest läst böcker, surat, snusat och skjutit luftgevär. Farbroderligt så det heter duga. Men nu blir det några dagars fiskefritt stadsliv och så försöker jag ladda om till att åstadkomma nåt seriösare på fiskefronten under den sista semesterveckan.

2 kommentarer:

Tony sa...

Skam den som ger sig...

Olle sa...

Kul skrivet
säger Grannarna Olle & Lisbeth