tisdag 14 juli 2009

mycket fiske, lite bloggande

det har bivit några pass den senaste tiden, med blandat resultat. dock har jag varit helt oinspirerad att ta hand om blogandet. möjligen kan det ha att göra med att de där riktigt intressanta fångsterna har uteblivit.

men om vi börjar från början. i lördags tog jag med mig jimbobob ut på gåsfiske. vi inledde kvällen med att äta paella hos spanjoren, vilket innebar att vi kom ut ganska sent. vi landade vid sjön halv 8, och såg fram emot en dryg kvarts fiske i gåstimmen. tyvärr hade jag glömt att ta med bensinen, så de fick bli en liten runda till statoil innan fisket kunde påbörjas. vi kom med andra ord inte ut förrän klockan åtta.

första timman hände inte mycket, men 5 över 9 löste det ut, inte oväntat på det finska träet. drillningen var småtung men inte särskilt dramatisk. inte mycket talade för en grön, och det var det inte heller.



sen hände inte så mycket mer. jag drog två gäddor och stackars jimmy gick helt lottlös. dagen efter gav jag och tony oss på samma projekt. jag hade denna dag kommit ihåg bensinen, men glömt spöhållarna... jävla klantarsel. vi lyckades dock skicka ut grejerna ändå, och riggade spöna lutade mot årtullar och klämda mellan benen. kvällen skulle bli riktigt seg. tonys satsning på att höja sitt gås-pb en aning från nuvarande från 3 hekto gick åt helvete. han fick åtminstone en grön, till skillnad från mig som gick bom helt och hållet. jag missade 3 fiskar varav en var riktigt intressant. backande paravan följt av stockstumt i två sekunder innan fisken gick loss. surt, jag hade verkligen velat veta vad det var!


tony med ovägd "nästan pb-pike"

måndagen skulle bli fiskefri, men jag råkade ändå förlägga inte bara ett utan två pass i mälaren. förmiddagspasset gav en microgås och kvällspasset gav inte ett skit. riktigt dåligt spenderad tid, faktiskt.

tisdagen hade vi avsatt för fiske redan i förra veckan. efter måndagens fiasko var jag lite benägen att skippa fisket, men till sist hängde jag med ändå. när vi gav oss ut var vi helt ensamma på sjön, underbart! ganska snart fick jag kontakt med fisk, som var tung men lite väl ryckig för att vara av önskad art. fina rusningar och en hel den bändande blev det innan fisken kom in till båten.


årets klart längsta gädda för mr tub, 108 cm.

tyvärr var den som synes inte så välmatad. vikten stannade på blygsamma 7 kg. en gädda på nästan 110 skulle mycket väl kunna väga tio pannor i bra kondition, men denna tillhör inte den kategorin. vilket bete föll den för? det finska träet såklart...

efter gäddan började det dessvärre samlas en massa båtar runt oss. en båt med vertikalfjantar, och en med paravanfiskare, ve och fasa! kan man inte få ha något för sig själv längre? typiskt nog krokade jonas på fisk mitt framför näsan på båda. en gås på knappa två kilo, som dessutom satt krokad riktigt illa i ögat. det mest humana var klubban, precis intill den andra paravanbåten.



vi gnuggade vidare men det enda sjön hade att erbjuda var varsin grön. hur det blir med fisket imorgon vete tusan, men kanske kan det bli ett pass även då. på vägen hem träffade vi nån halvskum öststatare som körde familjefiske i en båt med motor dubbelt så stor som tillåtet. han beklagade sig över att fisket var så dåligt, för en månad sedan hade han dragit massvis med fet gös från land. sambandet mellan ihjälslagning och försämrad fiskelycka verkade han inte riktigt förstå. nu vet vi visserligen inte om han slog ihjäl fisken, men det verkade mest troligt.

apropå nåt helt annat så hade syrran varit ganska hemlighetsfull inför min 30-årsdag tidigare i somras. när jag inte skulle komma hem och fira midsommar med familjen utan istället åka på fiskesemester i norge muttrade hon nåt om att det kanske finns finare fiskar i ludvika än jag kunde ana... jag fattade ingenting såklart, men när vi träffades efter norgeresan framgick det vad hon menade. hon har lagt ner hela sin själ och en fruktansvärd massa tid på denna skapelse:



den är svår att fotografera, men det är en gädda gjord i ståltråd, så kallad luffarslöjd. den är extremt verklighetstrogen i alla proportioner och jag är djupt imponerad och tacksam! den hänger nu på hedersplats i köket.

nu ska jag försöka vända tillbaka dygnet. over and out!

5 kommentarer:

Anonym sa...

vi smög bättre mev våra alltså! / de andra paravanarna

Jonas sa...

Å fan, så ni hittade hit. Vi kör också elmotor ibland & visst är det lite smygigare på det viset. Men just nu har vi lite för kassa batterier.

Faktiskt första gången vi träffar på några som fiskar den sjön på samma sätt.

Anonym sa...

Mysigare men en gammal tvåtaktare, känns mer rätt på något sätt, eller man kanske bara blir lite nostalgisk! Kollar man resultaten så verkar det kvitta, båda har ju för och nackdelar så... Idag var de "gröna" i stöten, inga gösar idag...

tuben sa...

vi har som sagt båda alternativen, vi anpassar oss lite efter vinden. lugnt väder = elmotor.

ja, idag var det segt som fan. alla jävla semesterfiskare har dragit upp och slagit ihjäl fisken... eller mer troligt, det instabila vädret har gjort fisken mindre aktiv. blir fiskepaus ett tag nu hur som helst, för många båtar på sjön och för lite dunka dunka i spöt.

Andreas sa...

grymt snygg ståltrådsgädda, helt avis på den!!