lördag 8 augusti 2009

Grovgös igen

Onsdag och Torsdag va det åter jobb och gösfiske som gällde. Kändes bra att vara tillbaka på hemmavattnet efter ett par veckors semester. Nu har det ju bloggats en del om gösfisket där under sommaren, så jag blir nog ganska fåordig i detta inlägg. För att göra en längre historia lite kortare: 2 dagars fiske gav 8 gäddor och 4 gösar. Största gösen vägde 5.95 kg och största gäddan 6.5 kg.

Storgösen klippte en Nils Master Gösambulans under upplockning. Hade vevat in paravanen till båten och hakat av den och wobblern låg kvar 30 meter bakom båten. När jag började veva in den small det till och jag misstänkte först en skaplig gädda tills dess jag såg en välbekannt fena bryta ytvattnet. Inne vid båten blev det tunggung och rusningar och motorn fick stängas av. Tuben landade med stabilt gällocksgrepp och vägde in fisken till 5.95 kg. Medans jag plockade fram kameran skulle mr. Tub i all välvilja hålla fisken i vattnet så att den skulle klara sig så oskadd som möjligt. Fisken sprätte till och slank ur näven på karln så bilden sket sig. I all besvikelse över den förlorade bilden blev jag nog smått otrevlig en stund, men det gick över och jag kunde ändå känna mig rätt nöjd en stund senare.

Nu är det fiskefritt hela helgen och nya tag på måndag för min del. Tuben och Jimmy nötte även igår och fick några mindre gösar. Rapporter från annat håll har signalerat att fisket blivit lite bättre senaste veckan.

1 kommentar:

Jimmy Körberg sa...

Jag fångade en gös idag, men gösen slank ur näven *sjunger vacker*