tisdag 25 augusti 2009

Gentlemannafiske i Dalarna!

Efter en sommar med dekadent turnéliv i USA såg jag fram emot en helg i keps för lite njutbart gentlemannafiske. Bara uppströms kast, flugor upp till storlek 12, catch&release, bara håva sin egen fisk och alla andra regler som borde anammas av alla fiskare.
Jag anlände sent på fredagen till Erik som vänligt hämtade mig i spöregnet på stationen. Väl hemma hos honom möttes jag av en pizza täckt av bacon och en box vin. Njutning från första stund alltså. Proppmätt slocknade jag till ännu ett svenskt friidrottsfiasko på TVn.

Nästa morgon. Frukost och sen snabbt på med vadarna. Det spelades lufttrummor till polsk black metal på färden för att få igång viftarmarna. Destinationen för dagen var Ljungsjöån i Marnäs strax norr om Falun. Ett vatten där endast fiske med hullinglös krok och återisättning gäller. 8km har upplåtits till flugfiske. Ett dagkort ligger på hela 400kr. Inga pengar dock för en välbetald gentleman.




Dagen började lovande med vakfest. Tyvärr var inte våra entomologiska färdigheter tillräckliga så huggen uteblev. Det var tydligen inte Trichoptera de åt av, utan små yngel av Rutilus rutilus eller liknande. Efter att ha intagit den numera klassiska fiskerätten gräddstuvad färdigpytt med lingon började saker ordna upp sig. Det dröjde inte länge innan dagens första fisk landades av undertecknad på en vit maraboustreamer med guldskalle. En båge i fin kondition på 1,1kg. Kanske skulle det bli en bra dag.





Några timmar senare hade jag missat ett hugg, tappat en båge, fått en öring på 1,2kg. Erik stod fortfarande och grävde bland nympherna med endast en tappad fisk som dagsbästa så länge.
Efter en längre lugn period satt plötsligt en öring på kroken igen. Denna gång på en gul streamer då min vita skickligt placerats några meter upp i en björk tidigare under dagen. Även denna i samma storlek som den förra. Tyvärr hade jag ingen våg på mig för stunden. Innan dagen var över hade jag tappat en rejäl öring till på samma plats.
Erik såg nu ut att få gå fisklös hem. Men efter att desperat knutit på den tyngsta svarta streamer han kunde hitta lyckades han locka på dagens största öring. Flugan hann knappt landa innan det small. Kort därefter kunde vi väga in en fin fisk på 1,5kg.
Detta firades med en varsin kebabtallrik på den centrala grillen. Ska det njutas så ska det. Ljungsjöån kan varmt rekommenderas. Jag kommer garanterat prova fisket där igen.





1 kommentar:

Jonas sa...

Fan va tjusigt! Kanonfina öringar!

Gentlemannafiske minsann. Själv ska jag bedriva motsatsen i helgen - sludgefiske! Gäddtrolling med 10 spön och inget jävla tjafs. Sunkig yllemössa istället för gubbkeps. Folköl och godis istället för gräddpytt.

Men det va på tiden att ni uppdaterade med lite vift. Bra jobbat kamrater!