söndag 11 oktober 2009

pikefest -09

pikefest -09 skulle egentligen gått av stapeln förra helgen, men den flyttades fram på grund av uselt väder i form av hårda vindar och ösregn. denna helg bjöd på betydligt trevligare väder, hur härligt ser inte detta ut?



nu kanske ni undrar varför jimmy sitter vid årorna? jo, dagen började inte sådär superbra som man kunde önskat. den gamla mercurymotorn som alltid brukar starta på första rycket tvärvägrade. efter ett antal tändstiftputsningar utan framgång konstaterade vi att nya stift behövdes. folke skulle ansluta senare, så han fick i uppdrag att lösa det under dagen. vi var helt övertygade att motorn skulle gå med nya stift, så det kändes överkomligt att ro en förmiddag, framför allt som vårt favoritområde ligger nära bryggan.

fisket gick ungefär som motorn - knackigt. jimmy har varit sugen på att börja med jerkbaitfiske ett tag, så han lånade mitt spö. det gick hur bra som hest i fyra kast, sen slappnade han av, vilket genast innebar ett skatbo, linbrott och förlorad salmo slider. detta var inledningen på en inte alltför lyckosam helg för jimster. vi återkommer till det lite senare... om vi återgår till gäddorna så hade jag ganska tidigt en följare i 4-5 kilosklassen, och kastet efter lyckades jag lägga linan rakt över en svan. medans jag lirkade linan förbi svanen lyckades en snipa hugga min wobbler och fastna, trots 100% slacklina. gissa om jag blev förvånad när jag andades ut efter att ha klarat mig förbi svanen, och kände fisk på kroken när jag sträckte upp linan. jimmy drog en likadan snipa och vi missade ytterligare några fiskar, sen var det dags för lunchpaus i stugan med folke som hade anlänt.

efter den traditionella sill-lunchen tog vi med oss nya tändstift och bokstavligen tryckte in oss i polon. det finns för tillfället inget baksäte, vilket vi löste genom att jimmy och folke satt tillsammans i framsätet...



vi anlände till båten med humöret på topp. det grusades ganska snabbt när motorn trots nya stift inte gick mer än 2 sekunder. istället konstaterade vi förgasarfel, när vi pumpade på bensinblåsan flödade det bensin åt alla håll kring förgasaren. inget gott tecken och eftersom ingen av oss kände för mekande lät vi det bero och tog årorna. vår planerade trolling som brukar vara så givande gick alltså i stöpet, och vi fick inrikta oss på spinnfiske. jimmys oflyt från förmiddagen höll i sig, och ett rejält trassel tvingade honom att kapa en av jäkla massa lina.



efter en stund resultatlöst nötande i gräset nära land drev vi ut på djupare vatten, och ingen av oss orkade göra nåt åt vår position. istället bytte vi beten till mer djupgående, och det var ett genidrag. jag krokade nästan omgående på tung fisk, som slet sig efter ett par sekunder. satans! 10 minuter senare var det dags igen, och denna gång satt fisken bättre. när den kom upp till ytan såg den först ut som en femkilosfisk, men folke hävdade att den såg ut som tio! jag och jmmy skrattade lite åt det, men några rejäla rusningar senare och fisken kom upp till båten insåg vi att den var betydligt större än vi först trodde. jag gissade på omkring sju, men vågen stannade inte förrän på...


...8 komma 88!


knappa nio kilo gädda kränger i motljus...

det innebär min största spinnfångade gädda, och min nästa största allt som allt. det kändes bra, och vi gnuggade vidare på djupvattnet. ett tag trodde vi att det var stenbotten, eftersom våra beten studsade mot något utan att fastna, och utan att få någon skit på krokarna. det stämde dock inte riktigt, eftersom krokarna inte blev slöa. borde de inte bli det av att slå mot sten hela tiden? efter ett tag fick jag ett gäng stora fjäll på krokarna, och då insåg vi att stenarna inte var stenar utan gigantiska braxstim som befann sig i mellanvattnet. jag fick även en rejäl brax på kroken, och det kändes inte speciellt märkligt att det rörde sig stora gäddor i samma region.

fisket gav ett par mindre gäddor under seneftermiddagen, men inget värt att nämna egentligen. em-kvalfotbollen började kl åtta, och vi ville komma hem och äta innan dess. det finns inte kanal 5 i stugan, så vi var tvugna att hitta en annan lokal för fotbollstittandet. men först mat, vilket blev kyckling. en kokt, och en ugnsstekt. här ligger den kokta och gottar till sig i sitt spad.



vi var mätta och belåtna lagom till klockan åtta. folkes pappa pelle åkte med oss till vreta, där vi hoppades hitta en tv. det gjorde vi också, på pizzerian. dessvärre stängde pizzahaket klockan nio, så vi hann bara med första halvlek. alternativet för andra var att åka vidare till norrtälje, eller lyssna på radiosporten hemma i stugan. valet föll på alternativ två, och det var ju tur att vi slapp se eländet.

dag två hade vi en viss förhoppning på gäddmete. jag vet inte om jimmys otur hade något med saken att göra, men mjärden var helt tom. gäddmetet fick ställas in, och vi hade ännu en dag av spinndängande att se fram emot. jag fick omgående kontakt med fisk, som inte riktigt kändes som en gädda. den dunkade huvudet i botten på klassiskt storgösvis, men kändes inte speciellt stor, och därför kändes det givet att det ändå var en gädda. därför blev jag ganska nöjd när den här lilla gynnaren visade upp sig vid båten.


gös 2,2

vi fortsatte dängandet men det var trögt. när jimmy till sist lydde mitt råd och bytte till sin rosa cisco kid, även känd som den rosa didon, hände det grejer. efter endast några få kast med ciscon följer en STOR gädda efter ända in till båten, och vi får nöjet att se den alla tre. det är svårt att veta hur stor en gädda är när man bara ser den i vattnet, men den var absolut inte mindre än sju kg. den skulle även kunnat vara en tia...

gäddan visade sig inte mer, och jimmy's otur höll i sig. folke lyckades till sist kroka på en snipa, själv kände jag inget mer och inte jimster heller. klockan ett hade vi fått nog och längtade hem till den grillande kycklingen som väntade i kylen. när vi rullade in på parkeringen och jimmy rullade ur bilen uttryckte han förvånat: men där ligger ju min mobil! uppenbarligen hade hans sprillans nya värstingnokia glidit ur hans byxficka när han skulle krånga sig in i framsätet tillsammans med folke, och när vi backade ut bilen körde vi över telefonen. sen hade den legat i regnet fyra timmar medans vi fiskade...



vad som händer med telefonen härnäst är det ingen som vet. den är dock död i nuläget, kameralinsen är spräckt och höljet har diverse skavanker. drulleförsäkring känns kanske mest logiskt... pikefest -09 blev inte riktigt vad vi hade tänkt oss, men det kom i allafall upp en riktigt fin gädda och själv känner jag mig trots allt strul ganska nöjd. nu återstår inte många fiskepass innan isen lägger sig, men då har vi ju en lång härlig isfiskesäsong att se fram emot. målsättningen är gädda över tio och gös över fem. det känns inte orimligt!

2 kommentarer:

Jonas sa...

Snygga bilder, välskrivet reportage och en grym pike!

Men det blev en dyr helg för dig Jimmy?

Jimmy sa...

jonas: det kostar att ligga på botten! jag kan dock meddela att mirakulöst nog så lever min mobiltelefon igen efter lite vila.