tisdag 6 oktober 2009

Gäddtrolling

Har varit dålig att blogga på sistone. Beror till stor del på att det inte har blivit så mycket fiske. Har pysslat med annat istället, bland annat bytt jobb och dammat av gitarren.

I Söndags blev det i alla fall en halvdags trollingvända. Det började segt, men fiskade upp mig mot slutet och lyckades landa 4 fiskar sista timmen. Det blåste så illa att jag hängde en extra flytväst utanpå flytoverallen. Råkade oxå ut för ett jättetrassel när båten åkte på lappkast. Ingen vidare dag att vara själv i båten. En av gäddorna va en trindfet 9-kilos och den va det riktigt bra fight i. Svårt att få nån bra bild i det vädret när man är själv, så det fick bli en slarvig skräpbild med mobilen. Skit samma, den hade ju en bit kvar till 10, så jag tar och fixar en bra bild nästa gång den tuggar i mitt finska trä.

Hann även en kortare sväng med lillbåten idag, men det gav bara en halvskaplig gädda.

5 kommentarer:

teamholen sa...

Tjena, fin siljansöring!
Måste bara fråga vad du köpte för propeller? nummer osv..
Min tohatsu vill inte heller varva ur speciellt mycket..

teamholen sa...

samt var köpte du den..

Jonas sa...

Fick den i 30-årspresent. Tuben, Mange några kompisar till och min sambo köpte den. Tuben grejade inköpet som jag tror gjordes på Propellertrim i Stockholm. Jag har nu en Solas 9.9x10 och det funkar klockrent. Finns flyttbara varvräknare man kopplar in på tändkabeln som vi använde, det kan rekommenderas. Det ska stå på bladet på din propeller vilken stigning den har. Jag hade 9.9x13 vilket va helt åt helvete. Vet du hur mycket din båt väger? Jag skulle gissa att du ska ha stigning 11 eller 10 beroende på båtens vikt. Men viktigt med varvräknare när du testar så att du inte bränner motorn.

teamholen sa...

jag hade en 9.9x11 på!
Har beställt en x10 nu så vi får se hur det går, kan hända att det är för lite.

teamholen sa...

tog en 9x9x9 i stället! Fan vilket drag det blev i skutan nu..
15 knop med 3 pers, tidigare 9! :)